Övning - dra ner på tempot
 
 
Det kanske inte är en övning för dig som ligger hemma och redan har ca noll % tempo på grund av sjukdom. När en sjukdom begränsar ditt tempo går det knappt att dra ner på det mer, men det kanske kan vara till hjälp när orken finns ändå mellan varven.
 
Övningen kanske passar ännu bättre för dig som känner dig stressad, som aldrig hinner med eller som är på väg att bli friskare från utmattning, precis som jag. 
 
Jag har tänkt mycket på detta sedan en vän berättade hur hon på jobbet sprang mellan sitt skrivbord och skrivaren för att hämta papper. Sprang till kaffemaskinen på jobbet och tillbaka igen för att hinna med så mycket som möjligt under en dag. Det är inte rimligt. Ingen - INGEN - kommer tacka dig för att du springer bara för att hinna jobba ditt snabbaste varje minut. Ingen tjänar på det i längden, inte när du sprungit dig rakt in i en sjukskrivning till exempel. Jag minns att jag effektiviserade mycket av mitt jobb innan jag blev sjuk. Säkert sprang jag nästan jag med. Skrev ut 10 uppgifter åt gången och skyndade att hämta dem innan skrivaren var klar med utskrifterna.... Känner du igen dig? Fundera på följande i sådana fall: 
 
 
Det handlar om att först och främst observera sitt tempo.  
 
Skyndar du dig ofta, även när du egentligen inte har en tid att passa just nu? 
 
Gör du många saker samtidigt? 
 
Trycker du ihop fler uppgifter vid samma tillfälle eller jobbar med många saker samtidigt? 
 
Går du fort? Pratar du fort? Andas du fort? 
 
Listan kan göras lång på exempel där vi skyndar och effektiviserar. In absurdum ibland. Sopar du golvet i badrummet när du sitter på toaletten kanske? Det finns exempel på sånt där ute, det är jag säker på. 
 
Well, don´t! 
 
 
Prova att dra ner på tempot istället
 
En start på övningen är att observera, utan att döma eller ha en åsikt, hur ditt beteende är. Om du skyndar, kan du hitta några genemnsamma nämnare vid tillfällena eller vilka händelser som får dig att skynda? När du har börjat få koll på ditt eget beteende kan du testa att göra små ändringar. Exempel är: 
 
Gå lugnt och långsamt även när du har mycket att göra. 
 
Gör bara en sak i taget. Först när den är klar påbörjas nästa. 
 
Ta andetag som går ner i magen, speciellt när du märker att andningen blir ytligare. 
 
Prata långsammare. Lägg in andningspauser när du pratar. 
 
Gör allt lite, lite långsammare än du brukar. Häll upp din kopp kaffe och känn smaken av varje klunk du tar istället för att hälla i dig för att bli piggare enbart. 
 
Det låter inte så avancerat, men det kan vara jätte, jättesvårt att sänka tempot. Jag brukar till  exempel ofta gå väldigt fort. Nu för tiden när jag går fort trots att jag inte har en tid att passa eller ett tempo att hålla pga motionerar försöker jag bli medveten om det och säääänkaaa tempooot ganska rejält. Gå ett steg i taget och vara i varje steg. Inte enkelt för någon som är van att skynda. 
 
Du gör ditt bästa och du ger det din fulla uppmärksamhet. Det ska vara tillräckligt. Om du inte hinner med allt under en dag eller vecka bara för att du inte springer omkring - Ja, då har du för mycket att göra! Då behöver saker och ting prioriteras om. 
 
 
Alltså: 1 Observera och lägg märke till ditt eget beteende!  2 Prova att göra saker långsammar samt att göra en sak i taget. 
 
Det är större risk för att vi gör fel och missar saker när vi ska multitaska och skynda. Ibland när jag säger till mina barn för 10:e gången att göra något, de blir irriterade och sätter igång med räserfart för att "lyda mamma" så blir det oftare fel än om det gjort det i lagom tempo från början. Det är när de skyndar sig (för att jag börjar bli irriterad på att tjata) som de tappar saker eller välter ut vattenglaset osv. Samma för oss vuxna. Vi begår fler misstag.
 
Häromveckan såg jag ett avsnitt av mythbusters där de testade hur bilkörning påverkades av att prata i mobil jämfört med att vara full. De klarade sig riktigt illa när de skulle ta sig igenom testbanan samtidigt som de pratade i mobiltelefon och fick olika tankeuppgifter att lösa under tiden. Att köra fulla verkade funka bättre, om än inte direkt bra. (Kör aldrig full och prata helst inte i mobilen när du kör heller). 
 
Det dyker ibland upp artiklar som berättar om hur multitasking sänker prestationen och dödar effektiviteten, att multitasking gör oss korkade samt till och med skadar hjärnan. Vi tror att vi klarar det, men hjärnan är inte gjord för det. Inte hela tiden. Vi behöver vila i det vi gör här och nu. Ganska mycket och ganska ofta.
 
Så istället för att skynda och effektivisera bör du fokusera på det du gör just nu och att göra det från start till stopp innan något nytt plockas in. Så ofta du får chansen.