Allergier, kostförändring och en rejäl utmaning framöver

Ett inlägg i samarbete med Levfrisk i Norden AB 

 
 

För ett antal år sedan genomgick vår familj en stor kostförändring. Utan att gå in på detaljer handlade det om att båda våra barn hade besvär som BVC inte tycktes villiga att hjälpa oss med. Jag fick istället en klapp på huvudet av farbror barnläkare som sa att ”lilla gumman, barn ska en göra så här med så löser allt sig” och ett skratt som visade att jag hade kommit dit helt i onödan. Det var bara det att det inte gjorde det, löste sig alltså, trots att ”lilla gumman” här hade försökt lösa det på alla möjliga och omöjliga sätt. 

Tillslut fick vi frågan från annat håll om vi gjort ett IMU Pro test för att kolla upp något som kallas för typ tre allergi. Det är en långsam allergi och handlar om proteiner i livsmedel. Tänkte inte gå in på detaljer här heller men reaktion på vissa typer av födoämnens proteiner skapar en kronisk inflammation i kroppen vilket kan ge en rad symtom som kan vara ganska diffusa. Det kan vara allt från trötthet, huvudvärk, värk, hudutslag, magproblem med mera. Det är alltså inte fråga om någon allergisk chock, den typen av direkt allergisk reaktion kallas typ ett allergi. När du inom vården i Sverige kollar allergi via blodprov är det bara typ ett de kollar på, de tittar alltså inte på om det finns någon typ tre. Typ tre allergi funkar mer långsamt. Det kan gå uppåt fyra dagar innan symtomen smyger sig på och de är inte akuta symtom, men de kan påverka ens vardag negativt om en inte gör något åt det. Så var det för oss. En kamp för att förstå hur vi skulle kunna hjälpa våra barn att må bra. Vi slet vårt hår och klandrade oss själva. 

Imu Pro-testet görs via blodprov, dock tyvärr inte inom vanliga vården i dagsläget. Själva blodprovet kan givetvis göras via vårdcentralen, men analysen av blodet behöver göras på annat håll eftersom vården i Sverige valt att inte ta in det. Det är istället ett labb i Tyskland som genomför analysen. Testet finns i flertalet länder som Frankrike, Tyskland, England. Det går att välja bland olika analyssvar där det största ger dig bäst svar. Då får du detaljerat hur du reagerat på närmare 300 olika födoämnen och vilka som just du reagerar på. 

Med ett provresultat i handen är det du behöver göra att utesluta de födoämnena ur din kost som du har en reaktion på. Gärna i minst ett år och verkligen helt och hållet för att läka kroppen. Därefter kan du börja prova dig fram genom att återinföra dem igen någon i taget. Inga mediciner eller liknande, bara ändra kosten så den utesluter det som skapar problem. Vi gjorde detta en gång alltså, för några år sedan och har nyligen återgått till ”vanlig kost”. Det var en stor utmaning då att lära sig om hur vi skulle göra pannkakor till barnen utan ägg, mjölk och gluten. Men, det gick faktiskt. Det är helt otroligt hur uppfinningsrik en kan bli när en blir begränsad. Barnen vande sig ganska snart vid nya smaker och att de inte fick äta vissa saker. Efter någon vecka bara så märkte vi en stor skillnad i deras hälsa och välmående. Det som varit stora problem under lång tid var inte längre problem alls. Idag har vi två friska och glada ungar, men jag törs knappt tänka på hur deras hälsa hade utvecklats om vi inte gjort den här förändringen i kosten.  

Varför jag skriver detta nu är för att jag själv nyligen var på Universitetssjukhuset i Örebro med en remiss för att ta ett sådant blodprov. Blodet har skickats till Tyskland och jag fick nyligen svaren. Jag har reaktioner mot inte mindre än 61 av 270 analyserade födoämnen. SEXTIOEN livsmedel som jag behöver utesluta helt ur min kost. Det är dels väldigt många jag reagerar på, det är även vissa som jag reagerar väldigt kraftigt på.

Jag är inte sjuk, jag mår egentligen inte dåligt. Det som hänt är att jag haft vissa besvär som min återkommande huvudvärk (även om den varit lite bättre senaste halvåret ändå), känslan av att inte vara helt stark och frisk, återkommande utslag runt ögonen, känslan av att vara svullen, i obalans och annat småtjafs som ovanligt många förkylningar som liksom inte tycks bli helt bra. Så inte sjuk, men ändå inte helt tipptopp.

Nu står jag inför en stor utmaning. Att anpassa min kost så jag inte äter proteiner från de födoämnen som skapar inflammation i kroppen, samt att äta rätt med det som fortfarande fungerar. Jag tål tex potatis, men att äta chips varje dag kanske inte är optimalt. Att äta samma sak varje dag är inte optimalt för någon egentligen, men med en uteslutningsdiet som denna blir rotation extremt viktigt. Så, bara för att något födoämne funkar bör jag inte äta det varje dag utan bör variera mig så det går några dagar mellan varje gång jag äter en viss sak. Jag jobbar på detta och försöker hitta rätter och alternativ som funkar för mig och som blir ätbara. Hittills har jag väl främst överdoserat blåbär, banan, avocado och ris i olika former (som riskakor, rismjölk, puffat ris och kokt ris). Det behöver jag justera ganska snart. 

Vad jag reagerat på? Ni kommer inte få hela listan men några exempel är:

·         Ägg (kraftigt på äggvita och vaktelägg)

·         Mjölk

·         Gluten (dinkel, korn, råg, vete, kamut)

·         Havre

·         Kokos

·         Majs

·         Bovete

·         Apelsin

·         Ingefära

·         Sojabönor

·         Torsk

·         Sej

·         Jäst

·         Senap

·         Citron

·         Tomat 

·         Mandel 

·         Hasselnötter

·         Cashewnötter

·         Honung 

·         Aspergillus niger (svartmögel som används vid tillverkning av citronsyra E330, så citronsyra med andra ord = finns i nästan allt färdiglagat i världen typ).

 

Jag har levt utan ägg, mjölk och gluten tidigare, kan väldigt mycket om hur en gör för att ersätta dessa. Problemet nu är att många ersättningar inte funkar för mig. Som bovete, majs och havre, eller kokos/mandel/havredryck Där blir jag väldigt begränsad. Att undvika citronsyra är väldigt klurigt det med om en någon gång vill köpa något halv eller helfabrikat. Reaktion mot vit fisk förvånade mig mycket, med på listan fanns ett par sorter till nämligen, som tur är får jag äta lax och makrill som jag älskar! 

Ibland är det inte det uppenbara som är det svåraste (hur ska jag kunna leva utan ost och bröd!) det svåraste jag har att förhålla mig till handlar om att inte få äta tomat och vitlök. Vitlök finns med i typ allt. Tomat är smakbärare och bas i väldigt många rätter, såser, röror, grytor, soppor och så vidare. Även paprika försvinner och mitt enda matgräddealternativ är risgrädde (som inte är någon succéprodukt egentligen, men kan funka ibland). Livet får alltså levas utan såser och grytor en tid framöver. Det kan bli enkalare skysåser med en skvätt rödvin då och då kanske. Inga pastasåser direkt. Enda pastan som funkar är i stil med linspasta och kikärtspasta eftersom glutenfri oftast innehåller majs, som jag inte tål.

För att få detta att funka måste jag dels laga väldigt ren mat, från grunden (inga större bekymmer egentligen) och jag måste utöka det jag kan äta till variationer som ger en bra rotation. Det blir mycket bladgrönsaker i olika former, till kött, kyckling, lax mm parat med exempelvis bönor, quinoa, hirs eller liknande. Frukosten har varit en lite större utmaning men jag har hittat ett par varianter som funkar ok. Det behöver jag jobba på för att få till ännu bättre. Eftersom jäst inte funkar blir det väldigt begränsat med bröd, har fått till en variant av scones med en glutenfri, stärkelserik mjölmix blandat med quinoamjöl. Dock inget som jag kan eller vill äta varje dag, men då och då funkar det utmärkt.

 

Jag har gjort ett försök att dokumentera några maträtter från senaste tiden med min mobilkamera. Risiga bilder, men bara så ni får någon form av uppfattning om vad jag pillar i mig. Det går ingen större nöd på mig direkt.

 (null)

 Bild 1: Smoothie funkar bra till frukost. Med exempelvis blåbär, tranbär, passionsfrukt, banan och vinbär. En riskaka med avocado och chiliflakes. Bild 2: Pasta på mjöl av röda linser, broccoli, groddar, ärtskott, rädisor och gröna blad av olika slag. Bild 3 och fyra: Bananpannkakor med olika tillbehör som mörk chokladkräm, blåbär, äpplen frästa i kanel och kardemumma. 

 (null)

Bild 1: En köttbit med ugnsrostad potatis, sugarsnaps, bladgrönsaker och rödvins-skysås. Bild 2: Gluten-, och mjölkfria scones med lite kalkon och ärtskott, drycken till är granatäpplejuice. Bild 3: Scones med avocado, vilket jag föredrar eftersom charkuterier inte är någon favorit hos mig. Bild 4: linspasta, broccoli, zucchini och kyckling och olivolja. 

 

(null)

Bild 1: Helstekt kyckling, linspasta, salladslök, gurka, ruccola osv. Bild 2: Potatissallad med granatäpplekärnor och lammfärsspett som var redigt kryddade på orientaliskt vis. Bild 3: Matlåda på jobbet. Samma typ av pastasallad som innan med lax och till det ett kryddte på kanel och rödbeta! Bild 4: Är nog samma måltid som i kollaget ovan, kött, potatis och sallad plus rödvinskysås. 

 

 

När jag såg svaret och gått igenom vad som måste förändras kände jag mest att jag var glad för många av de saker som ändå fungerar. Som kaffe, avocado, lax, potatis, ris och kakao. Fokus ligger nu på det som funkar och vad jag kan skapa med det. Vissa dagar är det enklare, andra dagar är det svårare. På det stora hela är det nog ganska lugnt även om det blir något av en utmaning. Speciellt när suget efter ben & jerrys slår till. Eller när familjen strör parmesan över en krämig pastasås och jag inte kan vara med :D Saker en överlever visserligen. Viktigast är att jag hoppas att det kan hjälpa min hälsa till det bättre. Jag är precis i början av detta och räknar inte med att se resultat efter en vecka som vi gjorde med kidsen, det var en helt annan sak. Förhoppningsvis leder det till bättre balans ganska snart. Inga mirakel, men minskad inflammation i kroppen vilket gör att immunförsvar kan jobba med rätt saker istället för att jobba med annat helt i onödan.

 

Vill du läsa mer om testet kan du göra det här  till exempel. Tror du att det kan vara något för dig är mitt tips att ta kontakt med Levfrisk de jobbar med folk från hela landet så det spelar egentligen ingen roll var du bor. Alla har inte en reaktion som det är inte så att det alltid kommer visa något, men för vissa av oss finns det anledning att titta på hur maten vi äter kan påverka oss på ett ganska diffust och lurigt vis år ut och år in. Vad som gäller för just dig bör du ta med experterna inom området :D Alla är vi ju olika. 

 

Har du tips och råd till mig så släng hit dem, om inte annat sänd mig pepp längst vägen vettja!