Återhämtning för kropp och själ

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur jag ser på återhämtning i stort   ch hur jag delar in det i återhämtning för hjärnan, kroppen och själen. Jag har även skrivit ett inlägg om den otroligt viktiga vilan för hjärnan  som de flesta av oss får alldeles för lite av. 

Idag vill jag prata om återhämtning för kropp och själ. Fysisk och känslomässig återhämtning.

Egentligen har jag inte mycket att säga om kroppen. Återhämtning för kroppen är så klart sömn och att lägga sig ner och vila, låta musklerna slappna av. Det tror jag att ni alla kan räkna ut. Även om en utmattad kropp visserligen  fortsätter vara trött och spänd hur mycket du än vilar. Det är nog vägen att gå ändå, att sova och göra vad vi kan för att låta kroppen vila. 

Själen, eller snarare att få en slags känslomässig återhämtning, det kan vara knepigare. Inte knepigare som i svårare, utan snarare bara lite knepigare att sätta fingret på. Det är så otroligt individuellt.

Det handlar om att få vila från oro, ångest, rädsla och känslor som får oss att må mindre bra. Det handlar om att laga sådant som inte syns, som finns på insidan. Det är så unika saker för varje person. Jag kan bara tala för mig själv. Jag var usel på att tillåta mig själv att ha kul, att släppa taget och att unna mig. Det fanns alltid annat som var viktigare än att jag skulle få ha det gött….

 

När jag blev sjuk i utmattning hade jag helt tappat bort mig själv. Jag visste inte vem jag var, vad jag ville/inte ville eller varåt jag ville röra mig framöver. Vad tyckte jag om, vad tyckte jag inte om? Istället var det som att jag var fylld med ett suddigt mörker av jobbiga känslor. Det är det här jag menar med återhämtning för själen. Sånt som gör en glad och en aning bekymmersfri. 

 

Först var jag tvungen att laga det som var trasigt inombords. Det tog tid innan jag hittade vad jag behövde släppa taget om, omformulera för mig själv, acceptera och förlåta. Därefter kunde jag börja lägga ett slags pussel för att hitta de saker, stunder och aktiviteter som gav just mig stunder av ro och glädje. Först då kunde jag börja fylla på med bra och välgörande saker, addera glitter så att säga. Inte bara hantera och laga utan verkligen fylla på, unna mig och ta hand om mig själv. Ha kul igen.

 

Varken jag eller någon annan kommer kunna ge dig den perfekta lösningen för att vara lycklig hela tiden resten av livet. Det funkar inte så. Däremot kan vi alla lära oss vad som ger oss glädjande stunder. Eller som professor Micael Dahlén säger: lyckostunder. Det är så det funkar. Vi får lyckorus ibland, men därefter återgår det till vår egen specifika basnivå. Vi kan dock ta ansvar för att lära känna oss själva så pass att vi vet vad som ger oss glädje och känslan av att vara tillfreds – samt även att tillåta oss själva att få uppleva det. 

 

 
För mig är det till exempel att vara kreativ. Att fota och måla, att skriva och läsa, att vara i naturen. För dig kanske det är något helt annat. Eftersom jag är mer introvert än extrovert är det ofta när jag är själv som jag kan hamna i flow och gå totalt upp i det jag gör. Därmed inte sagt att jag mår dåligt av sällskap. Jag kan definitivt få en lyckodos av att umgås med vänner och familj. Det är jätteviktigt för mig. Hjärnan kan bli trött, men själen påfylld och inombords är känslan varm. Bra för det ena, men kanske inte för det andra. Jag kan vara glad och tillfreds, men ändå trött i huvudet. Precis som fysisk aktivitet kan vara skönt för hjärnan och ge lyckorus-känslor i själen, men kroppen blir trött och behöver kanske vila efteråt. Det är olika saker, men de hör ändå samman och påverkar varandra.

Jag tror verkligen att det är viktigt att släppa taget om gammal skit som ligger och skaver. Jag tror att det är viktigt att förlåta andra, men framförallt sig själv. Jag tror det är nyttigt att lära sig att tycka om sig själv. Först då blir det enklare att verkligen tillåta sig själv att ha roligt, att njuta, att koppla av, att vara sig själv, att säga nej, att säga ja och att mellan alla måsten göra saker bara för sakens skull när saken känns härlig. Inte för att saken är nyttig, effektiv, viktig eller produktiv. Bara för att det känns bra och för att vi vill. Det är känslomässig och själslig återhämtning för mig.

 
Hur tänker du kring det här? Har du hittat vad som ger dig lyckostunder i vardagen?

Jag vill återkomma till återhämtning igen, men då titta lite på hur jag lägger in det i vardagen och tänker kring det från dag till dag. Berätta gärna hur du ser på återhämtning.

 
Michaela

Väldigt bra inlägg!

Svar: Åh! Tack så mycket :) Kul att du gillade det.
bylittlenea.blogg.se

Slow%20Living%20by%20Annika

Så viktigt med återhämtning!
Jag brukar tänka på att prioritera en stund för mig själv varje dag. Det kan vara när jag lagar mat, vilar på soffan, rensar i rabatterna eller bara ligger i hängmattan en stund efter jobbet.
Vi får inte låta återhämtning bli ännu ett projekt vi planerar in i kalendern om 1 år framöver. Små stunder mitt i vardagen håller min utmattning i schack.

Svar: Precis så! Att kunna få in det i det vardagliga, som exempelvis att vara närvarande vid matlagning eller tvättvikning kan ge oss stunder för återhämtning som vi annars hade missat helt. Att göra ett måste till en stund av återhämtning, det är lite magi nästan ;)
bylittlenea.blogg.se

sarah

åh fina bilder

Svar: Tack så mycket :)
bylittlenea.blogg.se

Emmelie - mamma till två och sjuksköterska.

Åh det är svårt. Jag har känsla av lycka i stallet, när jag rider. Sedan skogspromenader ger någon alldeles speciell känsla för mig. Ett inre lugn som inte går att beskvriva. Jag önskar jag var bättre med kameran och kunde fånga känslan på bild som jag upplever. Kram

Svar: Stallet och ridning låter ju som fantastiska stunder för återhämtning och välmående. Viktigast är ju att du upplever dem och lägger märke till dem när de kommer. Att fånga på bild kommer kanske senare :) Det där inre lugnet du skriver om är verkligen guld värt! Kram
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress