Två och ett halvt år efter kraschen – vad är jag nu?

Det har gått två och ett halvt år sedan jag bröt samman och blev sjukskriven, men det hela började givetvis långt innan det. En utmattning byggs upp under lång tid och händer inte utan anledning. Det datumet då jag sjukskrevs är ändå en väldigt tydlig brytpunkt. Det var då jag brakade igenom och föll samman. Det var nog det enda sättet för mig att kunna stanna upp och läka iställ et för att vittra sönder helt. 


Vad är jag idag egentligen? Inte sjuk, inte sjukskriven, men inte helt frisk och inte helt i arbete heller. Jag vet inte riktigt hur jag ska se på mig själv. Det är väl inget jag grubblar på överdrivet mycket, men tankarna fin ns där bakom. Vad är jag idag? 


(null)


Om jag ser på mig själv som sjuk nu blir det svårt att komma framåt. Om jag ser mig själv som frisk nu kanske jag riskerar att falla igen – längre fram i tiden. Eller gör jag det? Jag tycker ändå att jag har relativt bra kontroll över läget nu. Å andra sidan är jag ju inte helt och hållet tillbaka i arbete. Det är som en platå jag kommit upp på. Hit men inte högre, bara vidare rakt fram på samma vis. Eller finns det en växel till utan att det slår tillbaka? Eller är tempot redan lite för  högt för att funka i längden. 


Sånt som ingen kan svara på. 


Idag jobbar jag ca 85% och har en viss anpassning fortfarande när det gäller arbetsuppgifter. Jag är tacksam för att det går att göra så. Samtidigt som jag ju vill utvecklas och komma vidare, inte bara hantera och balansera.  Jag gör mig själv så förvirrad ibland när jag tänker på allt detta. Livet och hur det ska levas. Å ena sidan. Å andra sidan…. 


(null)



Ibland undrar jag om det är rätt att fortsätta med den här bloggen, eller om jag ska göra om detta helt och skriva om andra saker. Eller på annan plats, i annat format. Samtidigt som de här frågorna intresserar mig mycket, vill jag lämna sjukdomsperspektivet mer bakom mig. Eftersom sjukdom inte dominerar min vardag längre. Den gör verkligen inte det. Där jag står och balanserar idag har jag det övervägande riktigt bra. Det är väl kanske därför jag känner suget efter att utvecklas, testa lite nytt och prova andra slags vägar. 


Jag skriver sällan här nuförtiden. Det beror på flera saker. Dels för att jag vill inte vill slänga ut innehåll bara för att fylla ut med vad som helst. Dels för att jag sällan sitter vid dator på fritiden. Jag jobbar framför en skärm hela dagarna och är oftast inte alls sugen på att göra det när jag kommer hem, vilket kan kännas trist för jag har många idéer som jag skippar  pga detta. Dels har jag lite andra projekt som jag vill lägga tid på hemma, när jag har ork och möjlighet. Och så skiner ju solen också. Antar att ni inte alltid har lust att läsa då, vad jag än skriver om?


(null)



Jag fortsätter gärna att prata om utmattning och om att inte må bra på olika vis, men jag vill inte fastna i att enbart prata om det när det inte längre är hela min värld. Jag mår inte bra av att bara , bara prata om det svåra. Jag mår inte bra av att älta mina berättelser i all evighet. Inte när jag upplever fina och härliga saker mellan det svåra. Livet och bloggen är inte svart eller vit, den är allt däremellan. Håller ni med? När det är svårt ska det vara ok att prata om det svåra, men  vi måste inte stanna i det svåra föralltid när det även finns en vardag utan svårigheter och mörker att prata om.


Den som vill veta mer om vad jag tidigare varit med om och upplevt kan ju alltid gräva i arkivet här på bloggen, men jag kommer inte att blicka bakåt mer än nödvändigt. Jag har pratat och pratat, skrivit och skrivit, ältat och ältat så många varv att jag är trött på mina egna ord snart. Jag har lärt mig av mina upplevelser och jag vill inte göra om alla misstag från förr. 


Så vad är jag? Naggad i kanten? Jag har rest mig upp på en ny plats än där jag var. Den är som den är, varken bättre eller sämre kanske. Där är där, där jag inte är och här är här, där jag är.


(null)


Maj, hur kan du vara så här vacker
 
Det är otroligt varmt och soligt, allt det som jag längtat efter. Hade jag vetat om det hade jag ju kunnat lägga lite semester här. Precis just nu. Nu när all växtlighet exploderade i grönt och blommigt. När fåglarna kvittrar sig hesa dygnet runt och värmen aldrig tycks ta slut. 
 
Trots att vi bor i Sverige och vet att den ju säkerligen tar slut. Just nu känns det inte så. 
 
 
I helgen tog jag med mig ett barn ut på landet för att hälsa på mamma, hönsen, kaninerna och fåren. 
 
 
Gick omkring i långklänning, sandaler och hatt som en annan liten tant och ooohade och aaaahade över hur härligt det är att leva såna dagar. Varenda foto blir överexponerat pga solskenet, men veeeem bryr sig? 
 
Jag klagar inte alls just nu, inte när allt är så vackert att jag får ont. Jag går med vidöppna ögon och förundras över allt jag får vara med om här och nu. 
 
 
 
Tipslistan tema stress och utmattning

Här kommer några viktiga tips på sidor, konton och annat att hålla koll på om du vill förstå mer om stress, hjärnan, utmattning, sjukskrivningar, psykisk ohälsa med mer. Det gäller frågor kring hela samhället likväl som för individer. Det är även en liten hyllning till de eldsjälar som jobbar för ett mer hållbart samhälle för oss alla.

Tack till er allihop!  

Hoppas att du hittar något intressant här. (observera att jag inte är sponsrad av någon på något vis) 

 

 

Vägra Väggen– ”Vägra väggen är en fristående, ideell insamlingsorganisation utan vinstintresse. Vi vänder oss till människor i alla åldrar oavsett bakgrund, kön och sexuell läggning. Vår vision är att motverka stressrelaterad ohälsa och utmattning. För att nå dit arbetar vi med forskningsfinansering, kunskapsspridning, ekonomiskt rehabiliteringsstöd och påverkansarbete.” 

Vägra väggen finns även på Sociala medier där du kan följa och stötta dem. Den som har möjlighet kan även bidra ekonomiskt för att öka deras möjligheter att hjälpa människor i behov av rehabilitering (det är många människor som behöver det pga bristande stöd från vården) samt för att driva forskningen framåt och spridning av kunskap kring stress och utmattning. 

 

Tankesmedjan Balans– ”Syftet med Tankesmedjan Balans är att synliggöra hur den politiska styrningen av välfärden skapar psykisk ohälsa hos de som jobbar i vård, skola och omsorg. Vi vill därmed skapa opinion för en politisk styrning av välfärden som grundar sig i balans mellan krav och resurser.” 

Liksom Vägra väggen är Tankesmedjan Balans en en ideell förening. Driftskostnaderna täcks av frivilliga donationer från privatpersoner. Marcus och Åsa är skärpta personer som jobbar hårt för att driva sina frågor, få kontakt med politiker och synliggöra strukturer och problem. Jag har själv känt mycket stöd från dem på twitter redan innan de gick samman i detta projekt. PåInstagramfinns även en fanclub i deras ära startad av en insta-vän. 

 

Utmattningen.se – ”Utmattningen.sevill genom storytelling sprida kunskap och bjuda på egna erfarenheter, tips och reportage inom området. Vi vill inspirera dig som känner dig trött, stressad eller har diagnosen utmattningssyndrom, att finna en väg framåt. Du är långt ifrån ensam. Välkommen till vårt Community!”

Victoria sprider kunskap om utmattning via utmattningen.se och sociala medier. Hon lyfter även andras berättelser och pratar om hur det är att vara utmattad som ung. 

 

Page of mind – ”EN FEMINISTISK DAGSTIDNING FÖR och av KVINNOR I PSYKISK OHÄLSA​”

Page of mind är en digital tidning som pratar om psykisk ohälsa i olika former. Varje nummer har ett tema och jag vet att utmattning är ett ämne som kommer komma längre fram, men redan nu finns många intressanta texter och tips att ta del av redan nu. 

 

 

BlueCall – ”BlueCall är en mobilapp för anonyma terapeutiska samtal över telefon och chatt.”

BlueCall gör det smidigt att få hjälp och stöd i svåra stunder, eller bara halvsvåra. Det finns möjlighet att enkelt få kontakt, telefonsamtal eller chatt, med volontärer likväl som professionella samtalsterapeuter. Ibland behöver vi bara någon att prata med, ibland behöver vi ta ett första steg för att komma vidare. Jag har även skrivit om BlueCall tidigare här i bloggen. 

 

Hjärnfonden – ”Hjärnfonden är en ideell insamlingsstiftelse utan statligt stöd, som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar.”

Hjärnfonden bidrar till att viktig forskning bedrivs och hjälper till att sprida viktig kunskap om hjärnans funktioner, sjukdomar, skador och så vidare. Nyligen höll de i en rad spännande föreläsningar och samtal kring hjärnan, bland annat pratade de om stress och utmattning samt hur det påverkar våra kognitiva funktioner, hjärndimma och hur själva strukturen i hjärnan kan förändras av långvarig stress utan återhämtning. Titta tex på det här otroligt intressanta klippet om hur stress kan orsaka skador i hjärnan.  

 

Lite Mycket nu - "En skola på sms som hjälper dig stå upp mot stress" 

Fyll i ditt mobilnr och få ett sms om dagen med kloka råd för att bättre hantera stressen i vardagen! Smidigt samt smarta små påminnelser. 

 

Mona-Li och tröttbacillen– Instagramkompisen Anna har skrivit en barnbok som snart släpps. Vi har träffat henne här i bloggen som gästbloggare. Boken handlar om Mona-Li vars mamma drabbas av tröttbacillen. Jag ser verkligen fram emot att läsa den.

 

#hjälpjagärutmattadUnderbara Clara och Erica har skrivit en bok ihop, om utmattning. Den finns med i boklistan nedan. Jag har ännu inte hunnit läsa den själv. Under #hjälpjagärutmattad har de fått in en hel hög med berättelser från oss andra i samma sits. Jag skrev en text på instagram under den taggen och fick häromdagen reda på att de även läst upp min text i sin pod – en underbar pod! Sök på # i sociala medier, lyssna på podden (vissa avsnitt pratar de om utmattning och stress) eller läs boken vettja. 

 

 

Bloggar om utmattning

Tankar om Utmattning

Alldamnstories

Aldrig mer utmattad

Fröken Duktig

 

Böcker om utmattning mm

Med mitt mod – Eva Svärd

Utmattad – en novellsamling

Ibland mår jag inte så bra – Therese Lindgren

Nu är det kul igen – Karin Adelsköld

Hjälp, jag är utmattad – Clara Lidström & Erica Dahlgren

 

Det finns givetvis mycket, mycket mer att hitta. Fyll gärna på i kommentarerna här och i sociala medier med fler tips. Vi håller varandras rygg och hjälps åt att sprida kunskap, tips och erfarenheter för att kunna ta oss an detta och skapa en sundare mer hållbar framtid för hela samhället.