Till dig som är stressad

Detta är några ord till dig som är stressad, som knappt håller ihop, som inte ser något slut på allt eller du som knappt kan tänka längre…. Du, som inte orkar ta ett steg till, som inte sover, inte riktigt får ihop allt. Allt som är livet. Livet, kraven, tiderna att passa, sakerna att hinna, oändligheten och allt annat som du kanske har glömt för länge sen.

 

Det behöver inte vara på det viset. Det är inte meningen att du ska bli sjuk av stressen, eller livet. Du förtjänar att må bra, även när livet är tufft och intensivt. För så blir det ju ibland. Tufft och intensivt…men det ska inte vara så hela tiden. Vi behöver andas då och då. Vi behöver ljus i mörkret. 

 

Vet du, det går att få luft och ljus. Även om det inte alltid känns så.

 

(null)

 

Saker att tänka på när stressen håller på att ta över: 

När du inte har tid att vila: det är då du verkligen, verkligen behöver det.

Att vila är inte alltid att bara lägga sig i soffan och kolla på tv. Att vila kan vara många saker, det handlar inte sällan om att vila tankarna från intryck, information och krav. Att få tystnad och stillhet inuti, inte bara att fly från allt genom att distrahera sig.

 

Vila för hjärnan kan du få via mediation, promenader, vara i naturen, meditativa (ofta repetetiva och lugna) aktiviteter som att sticka, måla, spela musik, yoga.

 

Sömn- om sömnen inte funkar kommer till slut inget annat att fungera. Se till att skapa goda sömnrutiner, håll koll på sömnen över tid. Sömnen är oerhört viktig.

 

Vifta inte bort symtom som yrsel, sömnproblem, koncentrationsproblem, minnesproblem, oro, ångest, hjärtklappning eller några av alla de andra symtom som vi har listat tillsammans här i bloggen. Din kropp berättar för dig hur du mår. Du kan inte skärpa till dig för att få bort symtomen, däremot kan du minska symtomen med vila och sömn. Till exempel.

 

(null)

 

Om du känner dig orolig för din stressnivå och hälsa kan du läsa på.

Här skriver 1177 mer om stress och utmattning.

 

Ett sätt att mäta nivån av utmattning/stress är via KEDS (Karolinska Exhaustion Disorder Scale), där gränsen för en för hög stressnivå brukar dras vid 18-19 poäng. Över den gränsen bör du ta en titt på hur du kan minska stressen och öka välmåendet. Du kan göra testet här direkt och få svar på var du ligger omgående. Det är ett självskattningstest och värderna är inte absoluta, men de kan ge dig en aning om hur du ligger till just nu samt vad du kanske bör ha uppsikt på. 

 

Tips på mer läsning kring utmattning och skadlig stress kan du hitta hos exempelvis Vägra Väggen (vagravaggen.se).  

 

Tänk på att det är lättare att förebygga utmattning än att läka från det. Inget av det är omöjligt. Faktiskt inte, men förebygg hellre.

Jag förstår att det är otäckt och skrämmande, men att kontakta vården innan det blir för illa kan faktiskt vara en riktigt god idé. Visst, det finns läkare som inte kommer förstå lite här och där i landet. Det finns även en god chans att de har förebyggande insatser att sätta in. Antingen via företagsvård eller din vårdcentral. Jag har exempelvis fått gå i en stressamtalsgrupp, träffat kurator och deltagit i en kurs i BK (Basal kroppskännedom) som alla fyllt sitt syfte. Stress är den största orsaken till långtidssjukskrivningar, så rimligtvis borde de flesta sjukvårdsinstanser vara insatta i problematiken. Stå på dig, eller ta någon närstående till hjälp, om du upplever att du inte får gehör.

 

Ibland är sjukskrivning nödvändig för att komma på rätt väg igen, ibland går det att förbättra läget utan sjukskrivning, det är individuellt. Sök hjälp innan du inte har någon annan väg än att sjukskrivas, helst. 

 

Ingen håller för hur mycket som helst hur länge som helst, alla kan gå sönder till slut. Ta hand om dig, ta det säkra före det osäkra och kör inte över din kropps signaler, din kropp vill alltid ditt bästa. Det är inte värt att låta det gå för långt. Tro mig.Jag vet vad jag pratar om.

 

Lotta

Många bra tips!

Svar: Jag hoppas att någon har nytta av dem 😊
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress