Hur vill du att det ska kännas? Ditt liv.

 

 

Jag kan nästan se förändringarna hos mig själv nu. På så kort tid har så mycket hänt inom mig. Jag kommer att berätta mer om kursen i MBSR och vad den inneburit framöver, men just nu vill jag prata om känsla.

Hur vill du känna, vad vill du uppleva och hur vill du må? Oavsett nuläget.

Vi lever så mycket i våra huvuden, i tankarna. De logiska, strukturerade, planerande, analyserande tankarna. Från morgon till kväll. Kolla sociala medier, flöden med mängder av info. Viktigt som oviktigt. Vi analyserar, jämför, planerar och organiserar. I våra huvuden. Vi undrar om något någonsin kan vara annorlunda än det är nu…

Hur känns det? Hur känns det i kroppen? Hur känns dina känslor? Vilka känslor har du i dig? Var börjar de? När börjar de?

 

 

En sak som jag har lärt mig, dels under vägen ur utmattning och även under kursen, är att backa bakåt i mig själv. Gå djupare och bryta ner det hela. Från det logiska, kritiska tänkandet om vad som händer och sker, vad som skulle kunna hända, vad mina erfarenheter säger kanske kommer hända – till att hitta den fysiska upplevelsen som hör ihop med känslan som hör ihop med tanken som hör ihop med beteendet som blir mitt liv.

Det är ingen lätt process. Samtidigt som det är så enkelt i sin konstruktion. Att vara i sin kropp, att uppleva sin kropp och att därigenom hitta kopplingarna. När jag blev sjukskriven visste jag inte att jag hade ångest ens. Jag tidigare har skrivit en fyra timmar lång tenta om ångest och depression som jag satte ca full pott på, men jag visste inte hur ångest kändes hos mig själv. Nu vet jag har hur en föraning till oro känns fysiskt i min kropp. Det gör att jag kan upptäcka, avbryta och starta om mig själv innan det ens blivit oro. För oro kan väldigt lätt bli ältande som till slut blir ångest, om det inte avbryts.

 

 

Jag säger inte att det är enkelt, eller att det är gjort bara sådär. Jag säger bara att det bit för bit går att lära känna sin kropp, sina signaler, och på så vis kunna hitta rätt väg för sig själv. För att kunna må så som en vill må. Att tidigt upptäcka signalerna, att kunna tolka dem och förstå dem samt fråga sig vilken känsla, tanke, beteende som gynnar mig bäst just nu och i långa loppet. Vi behöver gå in nära i det lilla i oss själva. I en hopsnörpt hals, en klump i magen, ett tryck över bröstet eller uppdragna axlar. Nära, nära inuti innan vi kan sikta ut, fram och upp.

Sikta mot hur vi vill att det ska kännas i kroppen, i själen, i tankar och sinnen. Sikta ditåt, men börja med ett litet steg i den riktningen. Vad kan få dig att känna något åt det hållet idag, vad får dig att känna tvärtom?

Det är ingen slump att jag valde ordet frihet som mitt ledord 2017 och tillit 2018. Jag vill känna det, frihet och tillit. Att jag är fri och min egen med möjlighet till upplevelser och äventyr i livet. Att jag har tillit till livet, människor och processer runt mig, trots att det ibland inte alls blir som jag vill. Det blir som det ska bli. Jag är öppen för det, för jag kan ju ha fel (säg det inte till min man bara). Jag vill känna mig stark, modig, fri, tacksam och ha tillit. När jag inte känner så, behöver jag gå in i mig själv för att hitta vad som hindrar mig från att sträva ditåt. Oavsett vad livet slänger på mig.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress