Hur jag ser på återhämtning - och varför du borde göra en plan för din egen återhämtning
För alla utmattade är återhämtning det viktigaste av allt viktigt. Att få vila och återhämtning nog för att kunna fungera någorlunda. Saken är den att återhämtning egentligen är vi ktigt för prick ALLA. Ibland återhämtar vi oss utan att tänka på det, ibland struntar vi i det. På sikt får brist på återhämtning konsekvenser.  Men vad är återhämtning?

"Vi producerar lika mycket digital information på två dagar som  vi gjorde under hela mänsklighetens historia fram till 2003" – Anders Hansen - Hjärnstark 


Vi bokstavligt talat bombarderas  med intryck och information varje dag. Hjärnan får gå på högvarv för att tolka, sortera, organisera, förstå och komma ihåg. Hur ofta vilar vi från detta informationsflöde? 


(null)



Stress är inte bara att ha bråttom och lida tidsbrist. Stress är mycket mer komplicerat än så. Det är informationsflödet, det är oro för framtiden, det är sömnbrist, det är ljud, ljus, dofter, ständiga avbrott av olika slag. Det är att vi har så mycket som händer samtidigt att vi får svårt att hålla fokus på bara en sak i taget, att tankarna och fokus hoppar snabbt, snabbt, snabbt mellan alla saker vi behöver hålla koll på. 


Hur ofta vilar du från det? 


Jag har delat in återhämtningen i olika delar. För att hantera ovanstående problem med information och intryck- overflow har jag återhämtning för hjärnan. Om kroppen är trött, exempelvis för att jag har tränat, storstädat eller stått och gått mycket en dag behöver jag återhämta kroppen.  Om jag är orolig, ledsen eller rastlös kan jag behöva återhämta själen. Jag ska förklara lite närmare och senare kanske vi kan återkomma till dem var för sig.


(null)

 

Att återhämta hjärnan


Mina främsta sätt för att stilla tankehoppandet och bryta av från informationsflödet är genom: 

1, sömn

2, meditation

3, mindfulness

 

Sömnen är otroligt viktig för hjärnan så alla tankar kan sorteras och som vila från nya intryck. Meditation och  mindfulnessövningar hjälper mig att pausa intrycken, att träna mig i att hålla mitt fokus på rätt plats och att se saker för vad de är istället för att spinna iväg i tanke-, och orosspiraler. 


Utöver detta, som är stilla aktiviteter, är motion och rörelse ofantligt bra för hjärnan. Inte minst promenader eller löprundor. Det kan ju tyckas som en motsägelse. Återhämtning låter ju som att  en ska lägga sig på soffan, men faktum är att röra på kroppen antagligen är den bästa återhämtning du kan ge hjärnan utöver sömn (och meditation då). 


Återhämtning för kroppen


Den här är lite simplare egentligen. Om kroppen är trött: sov eller lägg dig ner en stund. Lyssna på musik, kolla på en film eller läs en bok, ta ett bad. Kroppen kan vila medan hjärnan arbetar. Du kan skriva en roman eller fika med vänner medan du vilar kroppen. När kroppen är trött är det lättare att höra signalen på att du behöver vila än om hjärnan är utarbetad. 


Om jag är väldigt spänd i kroppen och har svårt att slappna av brukar jag ta spikmattan till hjälp. 


Återhämtning för själen


Den här är lite klurigare, inte minst tror jag att den är oerhört individuell. När jag känner mig i obalans, kanske orolig eller frustrerad, nedstämd eller arg, då behöver jag verktyg för att hantera alla känslor. Det handlar inte bara om att hantera tunga känslor, den här biten handlar för mig även om att bygga upp och stärka inifrån.  Att få vara jag helt enkelt. För att återhämta och stärka, det som jag  här kallar själen, behöver  vi hitta det som ger oss glädje i livet. För mig är det en mängd olika saker och jag varierar dessa utifrån tillfälle och lust. 


Att vara i naturen

Att vara ensam i tystnad

Att vara med människor jag tycker om

Att måla, fota, skriva eller skapa på olika vis

Att läsa

Musik, film, serier

Att hjälpa någon annan, eller att göra någon annan glad

Att gå en promenad


(null)



Det finns inga enkla svar på vad återhämtning är, för det kan vara ganska olika. Vad som ger mig glädje och lugnar mig inuti kanske någon annan blir orolig och stressad av. Det är även en balans  mellan att kunna känna efter, förstå och lyssna på sina behov  liksom att göra vissa saker oavsett vad jag känner för. 


Att få ordentlig sömn, att röra på mig/motionera och att meditera och lägga in medveten närvaro i min vardag är måsten. Det är grundstenarna som jag inte kan rucka på. Därefter lägger jag in saker som förgyller tillvaron blandat med saker som får mig att komma in i ett  flow så jag är uppslukad av det och tappar tid och rum. De där som är så individuella och som Du behöver hitta för att förgylla Din vardag. 


Vid exempelvis depression kan det vara svårt att hitta något sådant om inget känns roligt längre. Då är tipset att gå en promenad. Det hjälper hjärnan och sporrar kreativiteten. Om det är möjligt jogga. Gör det till en vana, resultatet kommer så småningom ( Läs mer om detta: Hjärnstark-  Anders Hansen). 


(null)



En summering: grundpelarna måste skötas, hjärnan måste få återhämtning och paus från information och intryck - även om intryck och information är det roligaste du vet. Sömn och motion är ofrånk omligt superviktiga (Who  knew ?). Plocka in glitter här och där genom att göra sånt som är glädjefyllt, som får dig att hamna i flow eller åtminstone ta ppa grepp om alla andra tankar för en stund.


Hur tänker du kring återhämtning? 






Annica

Tack för en så bra text.❤️❤️❤️.
Jag gillar dina kloka reflektioner. Du hjälper mig med dina texter.
Innan jag kraschade reflekterade jag överhuvudtaget inte kring återhämtning.
Så här i efterhand är det skrämmande men man lär så länge man lever.
Jag hade inte ens tanken på att hjärnan behöver vila, själen behöver vila och inte bara kroppen.
Återhämtning för mig idag är skog, hav ,natur, att vara ensam ibland,måla och att skriva.
Meditationen och att bara stänga av har blivit ett måste men ett skönt måste. Jag fungerar inte
annars.
Sömnen är det sämre med. Utmattningen har gjort att min sömn inte fungerar så bra men jag
försöker att inte känna stress över det också. Det är som det är.
Jag gillar att röra på mig men är begränsad till att bara kunna promenera. Ibland lite längre men oftast lite
kortare sträckor. Skulle önska att jag kunde komma igång med lite jogging eller simning men kroppen
säger ifrån. Ibland är det väldigt frustrerande men det finns värre alternativ. Jag har två ben och orkar iallafall
promenera. Det är ok att det är så just nu.
Återhämtning är också att kunna göra något för andra mitt i all skröplighet med en kraschad
hjärna och värkande kropp och själ. Jag mår så himla bra av att kunna göra något bra
för andra när jag orkar och har energi ibland. Men det är en balansgång där också. Det som ger energi tar också
mer energi än vad det ger ibland. Jag får livsenergi men får betala med att hjärnan blir väldigt trött.
Idag gör jag mer av saker jag blir glad av och mår bra av. Ett plus med en utmattning mitt i all
bedrövelse. Det som egentligen inte var så viktigt i livet har blivit ännu mindre viktigt.
Det som många gånger bortprioriterades får ta större plats idag i mitt liv.
Jag känner tacksamhet att jag har kommit dit trots denna komplexa sjukdom och alla
svårigheter det medför att hantera den.
Trevlig midsommar Linnea❤️❤️❤️
Tack för alla vackra bilder. Det ger återhämtning för själen att betrakta dem.
Kram från
Annica

Svar: Du sätter verkligen ord på hur det känns. Det är dels den där balansgången mellan vad som är lagom eller för mycket. Det är dels att vissa saker kan göra gott på ett sätt, men kosta energi på annat sätt. Och så är det så klart det där med att det är svårt att acceptera och väldigt frustrerande när vi vill så mycket mer än vad som går. När vi måste foga oss och göra som kroppen och hjärnan bestämmer åt oss. Att vilja göra mer än vad som går är inget jag förstod innan jag blev sjuk... Men som du skriver, vi lär oss ju hela tiden.
Tack för dina fina ord Annica :) Kram <3
bylittlenea.blogg.se

Linda

Jag har nyligen börjat lite med yoga och upptäckt att det hjälper. Jag promenerar ganska mycket och läser böcker. Min sömn har blivit bättre med tiden, jag springer till sängen när jag börjar nicka till:). Min fru gör mig lugn också, hon behöver bara säga Hej, jag är hemma nu:).

Svar: Det är ju underbart att du har hittat saker som funkar bra för dig och att du är klok och använder dig av de knepen. Att hitta dem och att kunna se dem som något välgörande brukar fylla mig med tacksamhet och det är ju bara i sig ett recept på högre välmående. :) Så fint du skriver om din fru, att du blir glad och lugn av att höra hennes röst <3 Sånt är ju viktigt. Att ha värdefulla människor runt sig :)
bylittlenea.blogg.se

Anonym

Jag gör också mindfulness varje dag och varierar med autogen träning som är nåt liknande som jag fått genom kbt-behandling. Detta använder jag också på nätterna när sömnen sviker. Har pratat in autogen träning i telefonen och sätter in lurarna i öronen och oftast hjälper det och jag somnar. Jag har övat så pass mycket att det är en betingad reflex nu att koppla av när jag hör detta!
Promenad varje dag är stående inslag på så olika ställen som möjligt. Just nu fler korta än en lång för ryggen strular pga köksrenovering...
Efter lunch vilar jag en timme och mediterar och läser bok.
Trädgårdsarbete älskar jag nu på sommaren! I lagom doser, med vila då och då. Skvättgöra funkar bra i största allmänhet.
Baka är också en härlig syssla och sjunga och spela. Min kör är hittills det enda som fungerar att göra regelbundet, bara en timme och en kvart och inget fika.
Skriva gör jag för att minnas, förstå mig själv och se mönster. Varje dag så gott som. Diktform när det blir mycket känslor...
Numera laddar jag och vilar innan jag gör saker så mycket det går, det lönar sig. Kan kännas frustrerande, men när det ger resultat så blir man mer benägen.
Jag gör sällan saker på kvällarna för då riskerar jag sömnen, men ibland får det vara värt avsteg. Över huvud taget försöker jag hålla en jämn lugn takt och undviker att gå upp i varv för sen har jag så förtvivlat svårt att ta mig ner igen, mitt gas-bromssystem är skadat fortfarande efter 7,5 år.
Senaste halvåret har jag jobbat mycket med acceptansövningar, att inte kriga mot mig själv utan ta livet som det är och göra det bästa av det. Kräver övning! Kåver har skrivit en bra bok om detta; Att leva ett liv, inte vinna ett krig.
Sist är sysslan tomglo bra när hjärnan är trött, bara sitta och titta på molnen, en tavla, ja vad som helst.
Tack för alla vackra bilder! Glad Midsommar!
Kram Sofia

Svar: Du har ju verkligen hittat många strategier för att ta hand om dig själv. Det är fantastiskt fint att läsa. Både större och mindre saker. Perfekt med något som kan fungera återkommande dessutom, utöver alla saker som kan göras vid tillfälle/efter behov.
Väldigt smart att ha din autogena träning redo om du behöver på nätterna! Det kan ju minska stressen över att ligga vaken kanske? Att veta att det finns en reservplan att ta till :) Bra tips!

Låter så härligt att skriva dikter... Förstår att det är läkande. För mig är det ju det jag skriver här som blir mina läkande texter. Samt de gånger jag skriver i min egen dagbok...för allt som inte passar eller hör hemma här :)

Jag kan inte helt förstå hur det känns för dig, eftersom jag inte levt med det lika länge som du... men att det är frustrerande kan jag relatera till <3 Ja, acceptans är bland det svåraste. Men att acceptera är inte samma som att tycka det är ok, brukar jag påminna mig om. Det är att se det för vad det är, även om jag egentligen skulle önska ett annat läge... Men så sjukt svårt.

Tomglo är bästa bästa :D haha

Kram och ha en fin sommar Sofia <3
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress