Meditation har förändrat mitt liv

Det har det verkligen. På ett positivt sätt.

 

Framförallt är det förmågan att se saker för vad de är, utan att värdera dem, som har påverkat mig. Det har tagit tid att träna upp, men i slutänden har det fått mig att se på mig själv med helt nya ögon. 

 

Snällare ögon.

 

Att betrakta utan att värdera och döma har ökat min medkänsla. Både för andra och för mig själv. Antagligen främst mig själv, eftersom där knappt fanns något innan. Medkänsla och förståelse för att vi alla gör vårt bästa, att sämre stunder kommer och går. Det är ok. Jag tror att vi alla behöver mer av det. Mer luft att få vara människor.


(null)


 

Meditationen har även ökat min mentala närvaro. Jag ser mer och hör mer, smakar och upplever mer i livet. Allting blir klarare, skarpare och mer äkta. Stress har en förmåga att sudda ut allt, snurra ihop det i en enda otydlig allt-på-samma-gång-tunnel-utan-slut. Jag står mer sällan i den tunneln nu. Jag är där jag är just nu, jag ser det jag ser och hör det jag hör. Vad som finns längre fram kan jag undersöka då. Det som har varit har redan varit. 

 

Det här har rejält minskat på min oro, ångest, förväntansångest, nervositet och rädsla inför nya situationer och platser. Att idag oroa mig för något som eventuellt händer om en vecka hjälper ingen någonstans. Jag tränar mig hela tiden på att ta en sak i taget och att just nu är det just nu som gäller. Det börjar funka på riktigt nu. När jag var mitt i utmattningen (a.k.a. stresstunneln) så var det en omöjlighet att inte ha alla eventuella händelser, utmatningar och medföljande möjliga katastrofscenarior i huvudet samtidigt. Både sånt som redan hänt (även om ingen katastrof inträffade, det hade kunnat hända) och sådant som kanske skulle kunna hända framöver. Det har gått åt oändliga mängder energi. Helt i onödan. 


(null)


 

Så jo, meditation har verkligen förändrat mitt liv till det bättre. Det känns även bra att jag nu påbörjat en kurs i mindfulnessbaserad stressredution som dessutom bekräftar mina upplevelser som faktiska effekter av meditation och mindfulness. Det är så lyckosamt att jag fick möjlighet att gå den här kursen just nu.

 

Det är ingen quick-fix, aldrig det. Det är ingen engångsbehandling. För att de goda effekterna ska finnas kvar tror jag att det behöver vara en del av mitt liv. Men vad gör det när jag mår så jäkla bra av det. Jag upplever välmående nu, på riktigt och jag klarar att hantera tuffare stunder mycket bättre. På riktigt.

 

Några minuter/dag för ett mer välmående liv.

 

Tack till mig själv för att jag ger mig själv detta.


 Namaste

 

(null)


 

yogapassion.blogg.se

Bra skrivet! Jag håller med, det finns verkligen många fördelar med meditation! :)

Svar: Tack så mycket! Ja, det kanske inte passar alla, men när det passar kan det verkligen göra mycket gott. :)
bylittlenea.blogg.se

Sandra

Åh vad din text grep tag i mig! Har varit utmattad men är på väg uppåt igen. Har också mediterat lite men inte upplevt det du skriver, skulle sååå gärna vilja veta vad/hur du mediterat och vad gör kurs du går? Nätbaserad?
Kram Sandra

Svar: Hej, tack snälla för dina ord. Vad fint att höra att du är på väg uppåt nu. Jag mediterade lite på egen hand redan innan jag blev sjuk för två år sedan, men började göra det mer regelbundet när jag var sjukskriven. Främst har jag tagit hjälp av guidade meditationer (oftast via youtube, men nu senaste tiden mycket från Yogobe). Det är lättare med hjälp tycker jag. Då kan jag anpassa efter dagsform. Kortare, längre, enklare och svårare. Det gäller att hitta varianter som passar just en själv. I början hade jag hjälp av Jon Kabat-Zin's mountain meditation. Den stärkte mig inifrån. I sökrutan på bloggen kan du söka på ex meditation eller meditera och få fram fler inlägg, lite tips osv.
Kursen jag läser nu är på Örebro Universitet. Den är dels teoretisk med fokus på forskning kring mindfulness och dels innehåller det även en kurs i MBSR - mindfulnessbaserad stressreduktion. Det är en praktisk kurs i ett fast format med 8 delar som innehåller olika övningar i medveten närvaro, meditation och fokus. Så dels en mindfulnesskurs och dels en vetenskaplig kurs. Den är på deltid, en kväll i veckan på plats på universitetet under halva terminen. Det funkar än så länge ihop med arbete och familj, även om det blir tight den här perioden.

Hoppas du hittar återhämtning via meditation framöver. <3 Kram
bylittlenea.blogg.se

Kamilla

Snällare ögon tror jag också är viktigt för att kunna se livet med lite positivare ögon.

Kram Kamilla

Svar: Ja, det är inte alltid så lätt, men att vara snälla mot oss själv lär oss att vara snällare mot vår omgivning.
Kram
bylittlenea.blogg.se

Wilda

Så fint att läsa och åh vad jag känner igen mig. Det läker verkligen och minskar tröttheten och tyngden i kroppen.

Svar: Ja, vad härligt att du känner igen upplevelsen. Det gör verkligen stor skillnad. Det har tagit tid att komma hit, men jag vill inte vara utan meditationen och återhämtningen det ger. Kram
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress