Tips för en smidigare återgång till arbete efter semester

Jag tänkte vända mig till dig som haft semester i första hand. Att återgå i arbete efter lång sjukskrivning är ju mycket mer ko mplex ofta, men kanske kan det vara till hjälp även för dig som är på väg tillbaka i arbete efter sjukskrivning. 

 

För vissa är det mestadels skönt att få återgå till rutiner och att få komma iväg hemifrån, till jobb och arbetskamrater. Det är jag medveten om. Alla får inte söndagsångest eller semestern-är-slut-ångest. Men, om du tycker att det känns lite motigt att komma tillbaka till jobbet igen så kanske du kan ha nytta av detta. 


(null)


 

För det första, livet pågår varje dag  och du kan hitta fina stunder lite överallt om du vet hur du ska leta. Det finns mer i livet än semester som är underbart, men jag fattar – det är så otroligt skönt med semester och ledighet. Börja med att tänka tillbaka på din semester och allt du är tacksam över att du fick vara med om. Ok, känner du den där tillfredsställande känslan av att just du har fått vara med om något fint och att du är glad att du fått vara med om det? 


(null)


 

Det kan krävas lite övning om du inte är van. Varför inte börja idag? Så, nu släpper vi taget om det som  redan har varit och blickar framåt. Inte på det sätt som många av oss gör när semestern är slut (Åh, ett helt ååååår  till nästa semester!) istället tittar vi på närmaste tiden framför oss. Försök boka in något roligt, om det så bara är med dig själv, men gärna med andra om det går. En fika-dejt med en vän, en filmkväll med familjen,  en  bokläsar-söndag under en filt då och då, en konsert eller teater föreställning  i höstrusket, Zumba på onsdagar, återkommande kvällspromenader med någon du kan prata och skratta med – vad som kan tänkas passa dig bäst.  Har du kommit på något bra? Bokat in det?

 

Gött, då släpper vi taget om det som kommer och fokuserar på där vi är just nu istället. 


(null)


 

En liten övning

För det som har varit har varit, det som kommer vet vi ännu ingenting om, inte egentligen . Nuet är där vi är och det är det du verkligen kan uppleva. Här får du en kort övning som jag uppmuntrar dig att göra då och då. Den kan användas lite varsomhelst och närsomhelst och hjälper mig otroligt mycket när jag känner av oro eller spinner iväg i tankarna på alla måsten och borden .


  • Ta tre djupa andetag, låt luften fylla magen. 
  • Andas sedan naturligt, slut ögonen om du vill och kan just där du är. 
  • Känn underlaget där du är, hur känns det tex under fotsulan där du står eller hur känns underlaget mot kroppen där du sitter/ligger just nu?  Undersök känslan en stund, du behöver inte tycka något om den, bara uppleva den. 
  • Flytta ditt fokus till hela din kropp. Hur känns den nu? Lägger du märke till något speciellt? Värdera det inte som bra eller dåligt, härligt eller jobbigt – bara lägg märke till och notera att det känns som det gör just nu under några andetag. 

 

Om du vill kan du använda dina andra sinnen och lägga märke till vad som är runt dig just nu. Vad ser du? Vad hör du? Känner du någon doft eller smak osv.  Hur känns det i kroppen när du andas? Det behöver inte handla om mer än några minuter, men kan förlängas för den som vill. Tipset är att börja med 2-3 minuter åt gången bara. 


(null)


 

Genom att göra små nedslag i det du kan uppleva här och nu, utan att värdera dem, hjälper du din hjärna att hitta fokus på där du faktiskt är vilket kan minska risken för att du spinner iväg i spiraler av oro eller att du fastnar i en massa tankar på saker som  inte är aktuella att hantera just nu. Det kan även hjälpa dig att hitta välbefinnande i stunder som i övrigt verkar ganska ospännande. Som frisk morgonluft på vägen till jobbet, behaglig värme från kaffekoppen mot händerna, ett roligt samtal med kollegor på lunchrasten och så vidare. Plus att du ju har riktiga guldstunder inplanerade som kommer framöver ;) 

 

Bit för bit

Om det ändå känns tungt bara att ens ta sig iväg på morgonen, bryt ner det i  mindre bitar. Börja med att vakna, bara det. Sätt dig upp, flytta benen över sängkanten, ställ dig, ta ett steg i taget till var du än ska först . Gör en sak i taget – klä dig, ät frukost, borsta tänder, packa matlåda osv. Till slut är du på jobbet och då fokuserar du på en sak i taget där. 


Sätt din intention

I början av dagen, eller inför varje ny situation, sätt din intention. Det är den riktning du vill sträva mot. Tex "min intention är att vara närvarande i det som sker i stunden", "min intention är att vara medveten om min andning", "min intention är att gå varsamt fram och ha medkänsla med mig själv" eller något som passar dig. Det kan vara till stor hjälp att formulera sin riktning för sig själv. 

 

(null)


Avsluta dagen med en ritual

Kvällarna börjar bli mörkare, kanske kan du stänga ner skärmar och tända ett ljus en stund innan du ska sova. Bara var i stunden och låt tankarna stilla sig. Gör  några lugna yoga övningar, meditera, drick en kopp te, lyssna på musik, läs en bok , kolla ett avsnitt av en serie du gillar. Hitta en rutin som du kan se fram emot, ge dig själv en härlig stund för att runda av dagen som passar dig. En guldstund som avslutar varje dag. Var i den stunden och låt nästa dag komma just – nästa dag. Vem vet vad som händer nästa dag liksom? 


Viktigast av allt: gör bara sånt som faktiskt får just dig att må bra. Du ska inte pressa in en massa saker som stressar dig. Min tanke är att komma med inspiration och förslag som får dig att fundera över just ditt liv och din vardag ❤️


(null)


 

Vilka är dina bästa tips för vardagsglädje eller för att peppa dig själv när det känns motigt? 

 

"Vilken dag är det? Frågade Puh.

Det är idag, sa Nasse.

Min favoritdag sa  Puh "

-A A  Milne


Camilla Persson

Bra tips! :)

Svar: Kul att du gillar dem! Ha en fin dag :)
bylittlenea.blogg.se

Emmelie - mamma till två och sjuksköterska.

Åh vad glad jag blev av att läsa just detta inlägget. Min sjukskrivning förlängdes två månader och idag är första gången barnen är i skolan. Jag behöver nya rutiner för att tillfriskna. Kram

Svar: Hoppas verkligen att du hittat bra rutiner för just dig. Ha en fin dag :)
bylittlenea.blogg.se

emmakarolinajohansson.blogg.se

Tack, du räddade min dag idag :)

Svar: Haha! Åh, då kan jag definitivt känna mig nöjd med den här dagen :) så roligt att höra och hoppas du får en finfin dag :))
bylittlenea.blogg.se

Anna Li

Tack för dessa råd. Jag sparar dem i mitt hjärta. Hade kommit en bra bit på vägen att bli frisk men senaste veckorna har jag varit så frustrerad att det går så långsamt. Glömde att vara i nuet.
Fina bilder också!

Svar: Tack! Det är lätt att glömma bort nuet. Det är väl därför jag tar upp det gång på gång 😊 för att jag själv behöver påminnas. Hoppas du får nytta av tipsen.

Jag förstår din frustration, känner av den själv ibland fortfarande. Andas och ra en stund i taget. Det kan hjälpa ibland ❤️ Kram
bylittlenea.blogg.se

Anonym

Har fått antidepresiv Venlafaxin då utmattning även gav depression. Nu är det bättre men är så trött börjat jobba 2 Tim/dag sedan måste jag hem och sova. Vet inte vad som är vad känns det som. Har du eller någon annan erfarenhet?

Svar: Jag har själv inte ätit antidepressivt, men det är säkert några av de som läser här som har erfarenhet av det.

När det gäller att börja jobba så blir det en belastning som en behöver vänja sig vid. Vid varje ökning i tid fick jag tillbaka symtom en period innan det blev lite mer stabilt. Känner igen det där med att jobba och sen åka hem och sova resten av dagen. För mig blev det bättre med tiden, men började som sagt om när jag ökade i tid. Det var tillfälligt. Nu behöver jag inte sova på dagen, men kan behöva gå undan för mig själv en liten stund efter jobbet. Hoppas du känner en förbättring snart. Kram
bylittlenea.blogg.se

Jim

Fin fina tips -tack! Att stanna upp, observera nuet, andas, känna in omgivningen, ja det är en fantastiskt upplevelse. Lite beroendeframkallande på ett sädär bra sätt. Närvaro.

Å jo stort tack för tidigare goda och fina inlägg om fjällvandringsämnet.. inspiration deluxe!

Svar: Så kul att du gillade fjällinlägget. Kom ju på fler saker att skriva om när vi preppade inför och var på plats, men har inte lyckats samla det i ett inlägg än. Kanske kommer :)

Ja, de där riktigt härliga medvetna stunderna i nuet kan bli lätt beroendeframkallande. Känner mig så levande när jag lyckas hitta den närvaron och det fokuset. Härligt!
bylittlenea.blogg.se

Jenny L

Till Anonym: Jag var också jättetrött när jag började jobba. Jobbade 2,5 h (fyra dagar i veckan) och sen hem och sov 2 h. Utmattning sitter i. Kändes ändå jättebra att jobba: ha rutiner, träffa kollegor och känna sig lite vanlig. Och gradvis omärkligt lättar sömnbehovet. Försök att inte vara rädd utan lita på att kropp och hjärna sakta läker. Och se till att ingen pressar dig till ökad arbetstid för fort.
(När det gäller medicin så blev jag trött även av antidepressiva. Du kan ju diskutera med läkare om att tex ta halva dagsdosen på kvällen.)
Stor kram på denna kämpiga resa!

Svar: Tack för att du tog dig tid att svara på kommentaren :) Så värdefullt att få svar från fler håll! Kram
bylittlenea.blogg.se

Anonym

Tack för att du delar med dig Jenny hur länge jobbade du 25 procent innan 50, tycker det är jättesvårt att veta när man är redo...

Svar: Det är svårt att veta, ibland får en lov att prova även om det inte känns helt hundra. Jag knuffades framåt hela tiden och kände mig inte alltid redo, men kanske hade jag aldrig gjort det... vem vet.
bylittlenea.blogg.se

Jenny L

Hej igen Anonym. Jag var hemma heltid i 4 månader. Sen jobbade jag 25% i 6 veckor innan jag ökade till halvtid. Det var för snabbt att öka, jag var inte mogen.
Men allas resor är olika, har att göra med både jobbsituation och hemsituation och vad som stressar en. Hoppas du får bra stöd av vården i bedömningarna för just dig.

Svar: Tack för att du svarar :) Alltid bra med input från flera håll!
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress