Plasticitet

Smaka på ordet en stund. Jag vill att vi ska fundera över detta, plasticitet, för det är något oerhört viktigt och det handlar om dig och resten av ditt liv.

 

Din, och min samt alla andras, hjärna är plastiska. Det innebär att de kan förändras. Faktum är att våra hjärnor faktiskt ändrar struktur under hela livet. 


(null)


 

En gång i tiden trodde många forskare att människan föddes som ett tomt ark, ett vitt papper som fylldes med erfarenheter under livets gång. Alla våra beteenden ansågs vara förprogrammerade. Världens främsta forskare inom området. Tills nya experiment visade att de hade fel. Så som det är med forskning, föränderligt. Hjärnan förändras nämligen under hela livet eftersom den är plastisk.

 

Varför tar jag upp det här? Jo, dels för att det är något som inte alla känner till. Det är så rotat hos de flesta av oss att hjärncellerna dör och tillslut sitter vi med ett litet äppelskrutt till hjärna när vi är gamla. Eller?

 

Dels för att vi ju får veta att utmattningssyndrom, det vill säga långvarig stress utan återhämtning, skadar och förändrar hjärnan. Är du utmattad är hjärnan skadad. Vi lämnas liksom med det samt med info om att det går att mäta skadorna flera år senare. Därefter blir det tyst. 

Ska vi leva med en skada, kan jag inte begära ett återköp på detta? Finns ingen medicin?

Det är bara tystnad. 

 

Ni har säkert hört det, om stress-skadan som hjärnan råkar ut för. Hur hippocampus (hjärnans minnescentrum ) och prefrontala cortex (pannloben som kontrollerar saker som planering, logiskt tänkande, språk med mera) krymper av stress. Har någon fortsatt meningen efter det åt er?  


(null)


Låt mig göra det: Hjärnan är fortfarande plastisk, den kan fortfarande förändra sig.

 

Det finns hjärnskador som inte kan läka helt, visst kan det vara så, men hjärnan är aldrig stillastående. Vi kan förändra dess struktur. Vi kan påverka till det bättre igen. Ibland kringgår hjärnan skador till och med. 

 

Om du känner dig uppgiven över en skadad hjärna som förråder dig genom att tappa ord, minnen och koncentration eller bli överbelastad, vill jag att du ska veta att det kan repareras till stor del. Kanske helt och hållet.

 

Meditation har till exempel visat sig få hippocampus och prefrontala cortex att växa. Tänk, bara en sån sak. Promenader och fysisk aktivitet reparerar skador i hjärnan med kanske ännu större effekt. Det finns mängder med exempel på hur vi kan förändra hjärnans struktur, men vi börjar där.

 

Din, min samt alla andras hjärna är plastisk – den kan förändras i sin struktur och funktion. Det är en bra sak. Det blir bättre. Det går att göra något åt det. 


(null)



Vad som hände under semestern (del 1)
(null)


Det får kanske bli fler inlägg om semestern, men vi börjar från början. 

Dag 1: jag försov mig. 

Direkt in i semesterkänslan eller bara slutkörd? Jag sov för länge i alla fall. Min man hade åkt till Stockholm pga svensexa för sin bror. Jag och barnen skulle på 111-årsfest (50+50+11 år) norr om Gävle. Vi kom iväg, jag lyckades hitta in i Gävle för att hämta min bror som tagit sig dit via tåg. Vi kom fram och slog upp det stora tältet och anslöt till festen ett par timmar sena bara. Vi fotade mest med instax (typ polaroid-kamera), kramades, körde tipspromenad, grillade eftersom det var före grillförbudens tid och rökte cigarr.  Åh, och vi fick smaka mora-nisse-shot: likör 43, blåbärssoppa och vispad grädde. Förvånansvärt gott! Och nej, barnen varken rökte eller drack och nej, jag var inte det minsta full :) 

När både jag och barnen var trötta (och vissa andra vuxna borde ha gått och lagt sig) strosade vi tre tillbaka till tältet, snackade lite och käkade chips innan vi gjorde oss redo för att krypa ner i sovsäckarna, medan festen fortsatte en bit bort.

(null)

Gratis öl. Bara imorgon!

Saker som drog ner stämningen en aning: att Sverige åkte ur VM just den kvällen.

(null)

Dagen därpå promenerade vi till stranden för lite bad och glass, som sig bör i sommarsolen. 

(null)

Det var fint att få hänga med familj och släkt ett dygn innan jag barnen och min mamma återvände hemåt mot Örebro igen. 

Första veckan av semestern, efter festhelgen, var ganska lugn och oplanerad. Vi förberedde inför en fjälltur veckan därpå och åkte iväg och badade så ofta vi kunde. 


Avdelning udda saker är väl den här vattencykeln som en kompis till min man hade. Från sin sjötomt cyklade de över sjön till badstranden med packning och barn.

(null)

(null)

(null)

(null)

Hänget hemma i den übervarma lägenheten blev minimalt under semestern. Solen ligger på hela dagarna här.

(null)

Cyklarna är från 60-talet och hade legat bortglömda länge. Bra start på vår "svemester" med härligt badväder och vattencyklar från 60-talet! 

Apropå cyklar så blev ena barnets cykel stulen den veckan. Mindre kul att upptäcka en förmiddag när vi var på väg till stranden... bara ett trasigt lås låg kvar på marken. 

Andra veckan av min semester drog vi till fjälls och fastnade i Härjedalen på grund av skogsbränder. Vi tar det i ett eget inlägg snart :) 









Tips för en smidigare återgång till arbete efter semester

Jag tänkte vända mig till dig som haft semester i första hand. Att återgå i arbete efter lång sjukskrivning är ju mycket mer ko mplex ofta, men kanske kan det vara till hjälp även för dig som är på väg tillbaka i arbete efter sjukskrivning. 

 

För vissa är det mestadels skönt att få återgå till rutiner och att få komma iväg hemifrån, till jobb och arbetskamrater. Det är jag medveten om. Alla får inte söndagsångest eller semestern-är-slut-ångest. Men, om du tycker att det känns lite motigt att komma tillbaka till jobbet igen så kanske du kan ha nytta av detta. 


(null)


 

För det första, livet pågår varje dag  och du kan hitta fina stunder lite överallt om du vet hur du ska leta. Det finns mer i livet än semester som är underbart, men jag fattar – det är så otroligt skönt med semester och ledighet. Börja med att tänka tillbaka på din semester och allt du är tacksam över att du fick vara med om. Ok, känner du den där tillfredsställande känslan av att just du har fått vara med om något fint och att du är glad att du fått vara med om det? 


(null)


 

Det kan krävas lite övning om du inte är van. Varför inte börja idag? Så, nu släpper vi taget om det som  redan har varit och blickar framåt. Inte på det sätt som många av oss gör när semestern är slut (Åh, ett helt ååååår  till nästa semester!) istället tittar vi på närmaste tiden framför oss. Försök boka in något roligt, om det så bara är med dig själv, men gärna med andra om det går. En fika-dejt med en vän, en filmkväll med familjen,  en  bokläsar-söndag under en filt då och då, en konsert eller teater föreställning  i höstrusket, Zumba på onsdagar, återkommande kvällspromenader med någon du kan prata och skratta med – vad som kan tänkas passa dig bäst.  Har du kommit på något bra? Bokat in det?

 

Gött, då släpper vi taget om det som kommer och fokuserar på där vi är just nu istället. 


(null)


 

En liten övning

För det som har varit har varit, det som kommer vet vi ännu ingenting om, inte egentligen . Nuet är där vi är och det är det du verkligen kan uppleva. Här får du en kort övning som jag uppmuntrar dig att göra då och då. Den kan användas lite varsomhelst och närsomhelst och hjälper mig otroligt mycket när jag känner av oro eller spinner iväg i tankarna på alla måsten och borden .


  • Ta tre djupa andetag, låt luften fylla magen. 
  • Andas sedan naturligt, slut ögonen om du vill och kan just där du är. 
  • Känn underlaget där du är, hur känns det tex under fotsulan där du står eller hur känns underlaget mot kroppen där du sitter/ligger just nu?  Undersök känslan en stund, du behöver inte tycka något om den, bara uppleva den. 
  • Flytta ditt fokus till hela din kropp. Hur känns den nu? Lägger du märke till något speciellt? Värdera det inte som bra eller dåligt, härligt eller jobbigt – bara lägg märke till och notera att det känns som det gör just nu under några andetag. 

 

Om du vill kan du använda dina andra sinnen och lägga märke till vad som är runt dig just nu. Vad ser du? Vad hör du? Känner du någon doft eller smak osv.  Hur känns det i kroppen när du andas? Det behöver inte handla om mer än några minuter, men kan förlängas för den som vill. Tipset är att börja med 2-3 minuter åt gången bara. 


(null)


 

Genom att göra små nedslag i det du kan uppleva här och nu, utan att värdera dem, hjälper du din hjärna att hitta fokus på där du faktiskt är vilket kan minska risken för att du spinner iväg i spiraler av oro eller att du fastnar i en massa tankar på saker som  inte är aktuella att hantera just nu. Det kan även hjälpa dig att hitta välbefinnande i stunder som i övrigt verkar ganska ospännande. Som frisk morgonluft på vägen till jobbet, behaglig värme från kaffekoppen mot händerna, ett roligt samtal med kollegor på lunchrasten och så vidare. Plus att du ju har riktiga guldstunder inplanerade som kommer framöver ;) 

 

Bit för bit

Om det ändå känns tungt bara att ens ta sig iväg på morgonen, bryt ner det i  mindre bitar. Börja med att vakna, bara det. Sätt dig upp, flytta benen över sängkanten, ställ dig, ta ett steg i taget till var du än ska först . Gör en sak i taget – klä dig, ät frukost, borsta tänder, packa matlåda osv. Till slut är du på jobbet och då fokuserar du på en sak i taget där. 


Sätt din intention

I början av dagen, eller inför varje ny situation, sätt din intention. Det är den riktning du vill sträva mot. Tex "min intention är att vara närvarande i det som sker i stunden", "min intention är att vara medveten om min andning", "min intention är att gå varsamt fram och ha medkänsla med mig själv" eller något som passar dig. Det kan vara till stor hjälp att formulera sin riktning för sig själv. 

 

(null)


Avsluta dagen med en ritual

Kvällarna börjar bli mörkare, kanske kan du stänga ner skärmar och tända ett ljus en stund innan du ska sova. Bara var i stunden och låt tankarna stilla sig. Gör  några lugna yoga övningar, meditera, drick en kopp te, lyssna på musik, läs en bok , kolla ett avsnitt av en serie du gillar. Hitta en rutin som du kan se fram emot, ge dig själv en härlig stund för att runda av dagen som passar dig. En guldstund som avslutar varje dag. Var i den stunden och låt nästa dag komma just – nästa dag. Vem vet vad som händer nästa dag liksom? 


Viktigast av allt: gör bara sånt som faktiskt får just dig att må bra. Du ska inte pressa in en massa saker som stressar dig. Min tanke är att komma med inspiration och förslag som får dig att fundera över just ditt liv och din vardag ❤️


(null)


 

Vilka är dina bästa tips för vardagsglädje eller för att peppa dig själv när det känns motigt? 

 

"Vilken dag är det? Frågade Puh.

Det är idag, sa Nasse.

Min favoritdag sa  Puh "

-A A  Milne