En dipp, en morgonrutin och en kvällsritual

Det tog stopp igen. Jag kände i hela kroppen igår att det var fel. På något vis tog jag mig mer än halvvägs till jobbet innan jag märkte hur energin rann ur mig. Inte sovtrött, låg energi. När jag kom till jobbet hade jag inte ork att sätta mig på cykeln för att ta mig hem. Jag satt på min stol och jobbade med en sak i taget, men hade även en tilltagande huvudvärk som tabletter inte rådde på. Vi snackar receptfria smärtstillande. 


Min man kom och hämtade upp mig och cykeln Innan min arbetsdag var slut. Jag bäddade ner mig och stannade under täcket även idag. Har svårt att avgöra läget inför imorgon redan nu på kvällen. Jag får se hur natten blir. 

En sak i taget. 

Men tillfrisknandet ser ut så här. Dipparna kommer alltmer sällan. Det är nu en månad sedan jag senast sjukskrev mig pga utmattningssymtom. Alltid något. 

Jag jobbar med att få rull på vardagen och få ihop mina dagar på ett långsiktigt hållbart sätt. Låter sjukt osexigt för de flesta, men för mig idealiskt. Jag behöver rutiner för att klara av äventyr däremellan. Sånt vill en ju ha i livet. Upplevelser och äventyr. Färg liksom. 


En morgonrutin jag jobbar på är att liksom vakna in i kroppen från start. Att grunda mig själv och känna in min kropp. Inte "känna efter". Utan att ha mitt medvetande i min kropp och inte omedelbart uppe i huvudet. Jag är inte där än, men jag tränar på det. 

Vad jag gör? Försiktiga mjuka stretchövningar. Typ yoga som kan utföras utan att öppna ögonen eller lämna sängen. Det är under utveckling. 

Har du morgonrutiner för att få en bra start på dagen? Dela gärna för jag behöver idéer :) 

En kvällsritual jag lagt till nu när kvällarna är mörkare, längre och kallare är att värma en liten kopp oatly chai. Det är hög hygge-faktor på det! En liten kopp så jag kan sova hela natten. Te rinner rakt igenom. 


Tar gärna emot kvällstips med för den delen om ni har. 

Nu ska jag snart krypa ner. En hel dags återhämtning och ändå är jag lite yr, matt och ljuskänslig. Hoppas på en bättre morgondag! 

Erica

Så fint att få läsa om, tack för att du delar med dig. Jag undrar om, när du sjukskriver dig pga utmattningssymtom, om du är öppen med dig? Alltså - hör du av dig till jobbet och säger just det? Det vore en befrielse att kunna göra men jag är inte riktigt i den situationen, för jag har inte varit helt öppen på mitt nya jobb om min bakgrund. Jag undrar även om hur det fungerar rent praktiskt med dina sjuktillfällen, för jag oroar mig över att jag ska komma upp i ett så högt totalt antal sjuktillfällen på ett år att jobbet börjar undra och vid ett visst antal, 12 tror jag för mitt jobbs del, så går man över en gräns då man sen behöver sjukintyg varje sjukdag. Vet du någonting om hur det ligger till, och hur går det ihop för dig? Förlåt alla frågor. <3
Och det låter inte alls osexigt att få ihop vardagen på ett långsiktigt hållbart sätt, jag tycker att det borde vara det sexigaste i hela världen för alla. Jag försöker också få ihop det, och just som du säger, skapa marginaler för att kunna göra ett spontant äventyr då och då. Inte ständigt ligga på en skör gräns och pendla mellan att må typ helt okej och att må dåligt.
Kram!

Svar: Tack <3 Jag är kvar på samma arbetsplats som jag var på när jag blev sjuk, de vet hela alltet kring min sjukdom och känner till mina dippar. Hittills har de inte sagt något om mina bakslag. Ibland börjar det för mig som en känsla av att jag är på väg att bli förkyld men sedan inser jag att det är utmatttningen. Jag är ärlig och berättar hur läget är, som den här veckan när det började med migränliknande huvudvärk. Det och en enorm matthet i kroppen, ljuskänslighet och yrsel. Det är liksom inte möjligt att jobba då. Mina chefer följer mig på exempelvis Instagram, kanske läser de här också det vet jag inte. De är medvetna om mina upp och nergångar och vet att jag gör vad jag kan för att hålla balansen. Hade jag varit på ett nytt jobb, som du, vet jag inte hur jag hade agerat faktiskt. Men om det blir ett problem för dig kanske det kan vara värt att prata med någon där så de är medvetna om att du kan råka ut för den typen av sjukdagar. För mig kommer de alltmer sällan, men jag kommer tydligen inte ifrån dem helt än. Det är jättesvårt. Helst vill jag ju bara att alla dagar ska fungera och att jag ska slippa bakslagen, men det räcker ibland med ett par nätters dålig sömn ibland (som nu) för att rubba balansen. När det gäller sjukintyg kanske det inte har krävts av mig eftersom de känner till sjukdomen och har sett alla mina tidigare sjukintyg. Jag har inte tänkt på det. Hoppas det löser sig med ditt jobb hur det än blir. Kram på dig!
bylittlenea.blogg.se

Erica

Tack för ditt svar fina, jag uppskattar det! Känner igen mig i att det är lite som att bli förkyld. Vad skönt att du har en så, vad det verkar, förstående och stöttande arbetsplats. Det vore en lättnad att kunna vara öppen med sjukdagarna, det är ju faktiskt en sjukdom. Istället bannar jag mig själv väldigt hårt när det händer och oroar mig över hur det ska fungera praktiskt. Men jag har kommit fram till att bli mer öppen med det på jobbet nu och faktiskt även prata om att gå ned i tid, till 80% kanske. Om inte annat stärkte We can't do it mig i att det är viktigt att jag låter mig läka ordentligt och inte ligger kvar på det här halvtaskiga läget med stor risk för att falla dit ordentligt igen och bli sängliggande betydligt längre nästa gång. Inte värt det. Kram <3

Svar: Jag hoppas att du får bra hjälp från ditt jobb, eller inte minst att du får förståelse. Vi gör ju så gott vi kan och vi behöver inte mer press eller misstro. Jag tror på öppenhet, men det kan ju dröja innan vi har ett helt öppet klimat kring detta. Visst finns risken att vi missförstås. Håller helt med dig, det är inte värt att falla så hårt igen. Kram <3
bylittlenea.blogg.se

Sofia

Jag brukar ligga och tomglo😆 en stund innan jag går upp. Tillåter hela jaget att vakna liksom. Annars blir jag yr...
På kvällen har jag infört en ny grej sen några månader. Det började med att jag satt och beundrade min stora klätterros i juni på kvällarna, sen insåg jag att det var rätt skönt att sitta där en stund efter tv och innan sängen och begrunda den gångna dagen. Nu känns det som jag alltid gjort det..fast man får svepa in sig i filt och ha jacka på.
Kram Sofia

Svar: Vilka toppenbra saker du hittat för dig själv. Tomglo är bra grejer och att sitta stilla och tänka igenom dagen låter som ett superbt sätt att avsluta sin dag. Att komma ner i varv och avrunda inför natten liksom. Tack för att du delade med dig :) Kram
bylittlenea.blogg.se

Wilda

Ledsamt att höra att du behövde känna av det så starkt, men glad att du kan se dina framsteg. <3
Jag tänkte faktiskt dela med mig lite om mina morgon- och kvällsrutiner snart på bloggen. På morgonen försöker jag stretcha på yogamattan, planera dagen, fundera på vad jag behöver ge mig själv och vad jag behöver ha för inställning för att klara av det jag behöver göra under dagen. Det har varit ett viktigt inslag under hela mitt tillfrisknande, för att lära känna mig själv och min kropp - vad jag orkar och behöver både fysiskt och mentalt.

Svar: Tack för omtanken <3 Låter som väldigt bra rutiner. Att ta en stund för att blicka inåt och reflektera. Tack för att du delar med dig!
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress