Att använda Bullet Journal för hälsan
 

En dag i våras fick jag ett brev från min fina moster K. En skrivbok med tomma sidor. Som skulle kunna användas till en bullet journal. Jag var skeptisk först. Det lät ju så roligt med Bullet Journal, eller BuJo som det förkortas. Även roliga saker kan ju kosta energi. Något som ibland skrämmer mig. Helst ville jag inte dra igång ytterligare ett projekt och råka ta på mig för mycket.

 

En måste ju vara lite rädd om sig. (Därför rekommenderar jag inte detta till dig som nyligen blivit sjuk i exempelvis utmattningssyndrom. Det är så vanligt att vi vill prestera oss ur utmattningen just då. Vänta tills du kan göra detta mer balanserat istället. )

 

 

Jag började ändå testa lite försiktigt, insåg hur enkelt det är och fortsatte därför. Nu ett halvår senare har jag dessutom upptäckt vilken hjälp det kan vara när det gäller att hålla koll på sin hälsa och sitt välmående. Just välmående jobbar jag med, för mig själv, just nu. Att oavsett förutsättning kunna uppnå högsta möjliga välmående och jobba med det som en målbild.

 

Känner du inte till Bullet Journal och vad det är så finns det en fin förklaring här, men kort sagt så är det en slags almanacka som du gör själv. Den kan utformas precis som du vill och innehålla precis det just du behöver. Det finns jättemycket (oändligt) inspo att hitta, men det är lätt att en blir avskräckt av alla ambitiösa uppslag. Jag gör den väldigt enkel. Det enda en behöver är papper och penna. Eller en skrivbok och flera pennor, om en vill.

 

Hur jag använder min BuJo och varför:

Översikt 

Här kan jag enkelt skapa ett uppslag som ger mig översikt under kommande månaden och därefter gör jag för en vecka i taget. Det går ju såklart att skapa översikt för ett år och ner på varje dag-nivå om en behöver det. Jag kan skriva in och bocka av det viktigaste som tandläkartider, föräldramöten osv. Intill brukar jag ha en To do-lista och/eller en kom ihåg-lista med saker som skulle behöva eller måste *göras under månaden/veckan. Översikt ger mig koll på läget och jag vet att jag har allt samlat någonstans. Dessutom ger det mig tillfälle att då och då sätta mig ner och gå igenom allt som är på gång, så att jag kan släppa det tills det är dags för varje punkt istället för att hålla allt i huvudet hela tiden.

*Obs! Det ska inte handla om att ex vattna blommor eller byta sängkläder, torktumla, laga middag osv. Sånt skriver jag aldrig upp för det skapar stress hos mig och det är ju vardagen ändå. Snarare skriver jag avvikande saker som: köp ny månads-p-biljett till bilen, svara på viktigt mail eller meddela fritids om senare hämtning någon dag.

-Jamen, det är ju som en vanlig almanacka, säger kanske du då.

Jo, i princip är det det när det gäller den här biten. Men jag hittar sällan en almanacka som innehåller allt jag vill och som ger mig samma översikt. Översikten är bara en del av det hela. Här kommer det jag har mest nytta av i välmåendesyfte:

Tracker/Habit tracker

I brist på ett bra ord på svenska så gör jag varje vecka en liten trackertabell, eller habit tracker. En kolumn för varje dag i veckan och en rad för en aktivitet jag vill ska finnas med under min dag eller vecka. Den har ändrat form lite efterhand och det är just det här som är meningen (för mig).

I min tracker håller jag reda på vad jag har gjort och jag har ju själv valt vilka saker jag vill uppmärksamma. Just nu har jag med saker som yoga, meditation, skapa, läsa, promenad, cykla, aktiv vila. När jag utfört en aktivitet fyller jag i eller kryssar i den rutan. I slutet av veckan kan jag se vad som blev av och vad som gapar tomt. Efter en månad har jag flera tabeller att jämföra med varandra. På så vis kan jag tydligt se vad jag fyller mina dagar med utöver jobb, hem och familj. Vad gör jag för mig själv egentligen?

 

Visst kan det låta som en stressfälla det här, men jag har satt upp vissa regler för hur det får fungera:

1.     Jag lägger ingen värdering i om något blir av eller inte.

2.     Jag är snäll mot mig själv, en kort promenad räknas likaväl som en lång promenad. 5 minuter yoga är yoga, likaväl som 50 minuter.

3.     Det handlar om att se vad som hänt i efterhand, inte om att uppfylla mål eller krav.

4.     Om något gapar tomt vecka efter vecka eller väldigt ofta så behöver jag fundera över just den aktiviteten. Har jag inte hunnit med den, är det för mycket begärt att jag ska få till det eller behöver jag prioritera om för att faktiskt få det gjort. Behöver jag släppa den aktiviteten eller behöver jag istället fokusera mer på den och släppa något annat?

Som sagt så handlar det om saker jag gör för mig själv, för mitt välmåendes skull. Mentalt, fysiskt, kreativt, avkopplande. Kanske lägger jag till något som har med kost att göra framöver. Har jag ätit frukt idag tex? Hur har min sömn sett ut? Vilket betyg skulle jag ge dagen skala 1-5 när det gäller hälsa eller välmående?

 

Jag har kommit så pass långt i min återhämtning nu att jag vet vad som får mig att må bra och vad jag verkligen behöver. Att jag mår bra och behöver meditation är ingen garanti för att jag faktiskt genomför det dagligen (vilket märktes under semestern) och genom att hålla lite koll på det får jag en bild av hur jag sköter mig själv samt vad som faktiskt funkar. Det ger också en bild av vilka krav jag egentligen kan ställa på mig själv.

Är det rimligt att kunna läsa bok och måla och yoga och meditera på samma dag, eller räcker det om en av sakerna genomförs under en dag och att allt finns med någonstans under veckan?

 

Fördelar med trackern är att jag får en bild av vad som blir av, vad jag vill prioritera och vad jag egentligen prioriterar (om de två inte stämmer överrens). Den gör mig ödmjuk inför vad jag faktiskt hinner och klarar av och den gör att jag blir snällare mot mig själv.

 

Att yoga 5 minuter om dagen varannan dag kan ju leda till en rutin som blir längre stunder flera gånger i veckan. Vem vet. Det kan ju vara en start på något som gör mig gott. Att förkasta yoga på 5 minuter och inte ”räkna” det skulle kanske förhindra en positiv utveckling.

 

Jag håller koll på vanorna i mitt liv idag och kan sätta upp mål för vanor jag skulle vilja ha.

 

 

Det kräver ingen teknik

En fin sak med Bullet Journal är att det handlar om att skriva ner det för hand. Analogt, med penna på papper i den utformning som du gillar. Det är något som händer, i alla fall i mitt huvud, när jag använder papper och penna. Det blir mer verkligt och jag har mycket lättare att ta det till mig. Det blir mer på riktigt, mer organiskt.

 

Lista bra saker i livet och vardagen 

På helt egna uppslag i min bok har jag skapat plats för att lista eller samla bra och fina saker. Det är allt möjligt som exempelvis vilka tv-serier jag tittar på, ljudböcker och lästa böcker, resor och upplevelser, olika speciella tillfällen som födelsedagsfirande och bröllop. Det börjar bli ett gäng samlingar där och när jag ser tillbaka på senaste halvåret så inser jag hur mycket fint jag upplevt. På egen hand eller ihop med nära och kära. Det gör mig väldigt tacksam och glad att se de där listorna. Jag blir även sugen på att planera in fler saker att göra och uppleva för att fylla i listorna framöver. 

 

Har du testat Bullet Journaling? Har du några tips eller tankar kring detta? 

 
Anonym

Tack för bra tips! Jag har mina listor i mobilen men glömmer ibland bort att kolla där. Ska testa din variant med Habit tracker. /Anna

Svar: Hoppas det funkar för dig. Digitala listor är smidiga att skriva, men som du skriver så glömmer jag dem lätt. Lycka till!
bylittlenea.blogg.se

Moster Kajsa

Först nu har jag hittat hit...vet att det tog tid..inte pga ovilja eller ointresse....jag bara har varit i min bubbla...skrämmande nog ett par år kanske....ja du vet...
Älskar dig <3 och din blogg...
TAck för att du finns i mitt liv

Svar: Välkommen hit <3 Ingen fara, alla har vi fullt upp med vårt eget. Älskar dig! Puss <3
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress