Övning - dra ner på tempot
 
 
Det kanske inte är en övning för dig som ligger hemma och redan har ca noll % tempo på grund av sjukdom. När en sjukdom begränsar ditt tempo går det knappt att dra ner på det mer, men det kanske kan vara till hjälp när orken finns ändå mellan varven.
 
Övningen kanske passar ännu bättre för dig som känner dig stressad, som aldrig hinner med eller som är på väg att bli friskare från utmattning, precis som jag. 
 
Jag har tänkt mycket på detta sedan en vän berättade hur hon på jobbet sprang mellan sitt skrivbord och skrivaren för att hämta papper. Sprang till kaffemaskinen på jobbet och tillbaka igen för att hinna med så mycket som möjligt under en dag. Det är inte rimligt. Ingen - INGEN - kommer tacka dig för att du springer bara för att hinna jobba ditt snabbaste varje minut. Ingen tjänar på det i längden, inte när du sprungit dig rakt in i en sjukskrivning till exempel. Jag minns att jag effektiviserade mycket av mitt jobb innan jag blev sjuk. Säkert sprang jag nästan jag med. Skrev ut 10 uppgifter åt gången och skyndade att hämta dem innan skrivaren var klar med utskrifterna.... Känner du igen dig? Fundera på följande i sådana fall: 
 
 
Det handlar om att först och främst observera sitt tempo.  
 
Skyndar du dig ofta, även när du egentligen inte har en tid att passa just nu? 
 
Gör du många saker samtidigt? 
 
Trycker du ihop fler uppgifter vid samma tillfälle eller jobbar med många saker samtidigt? 
 
Går du fort? Pratar du fort? Andas du fort? 
 
Listan kan göras lång på exempel där vi skyndar och effektiviserar. In absurdum ibland. Sopar du golvet i badrummet när du sitter på toaletten kanske? Det finns exempel på sånt där ute, det är jag säker på. 
 
Well, don´t! 
 
 
Prova att dra ner på tempot istället
 
En start på övningen är att observera, utan att döma eller ha en åsikt, hur ditt beteende är. Om du skyndar, kan du hitta några genemnsamma nämnare vid tillfällena eller vilka händelser som får dig att skynda? När du har börjat få koll på ditt eget beteende kan du testa att göra små ändringar. Exempel är: 
 
Gå lugnt och långsamt även när du har mycket att göra. 
 
Gör bara en sak i taget. Först när den är klar påbörjas nästa. 
 
Ta andetag som går ner i magen, speciellt när du märker att andningen blir ytligare. 
 
Prata långsammare. Lägg in andningspauser när du pratar. 
 
Gör allt lite, lite långsammare än du brukar. Häll upp din kopp kaffe och känn smaken av varje klunk du tar istället för att hälla i dig för att bli piggare enbart. 
 
Det låter inte så avancerat, men det kan vara jätte, jättesvårt att sänka tempot. Jag brukar till  exempel ofta gå väldigt fort. Nu för tiden när jag går fort trots att jag inte har en tid att passa eller ett tempo att hålla pga motionerar försöker jag bli medveten om det och säääänkaaa tempooot ganska rejält. Gå ett steg i taget och vara i varje steg. Inte enkelt för någon som är van att skynda. 
 
Du gör ditt bästa och du ger det din fulla uppmärksamhet. Det ska vara tillräckligt. Om du inte hinner med allt under en dag eller vecka bara för att du inte springer omkring - Ja, då har du för mycket att göra! Då behöver saker och ting prioriteras om. 
 
 
Alltså: 1 Observera och lägg märke till ditt eget beteende!  2 Prova att göra saker långsammar samt att göra en sak i taget. 
 
Det är större risk för att vi gör fel och missar saker när vi ska multitaska och skynda. Ibland när jag säger till mina barn för 10:e gången att göra något, de blir irriterade och sätter igång med räserfart för att "lyda mamma" så blir det oftare fel än om det gjort det i lagom tempo från början. Det är när de skyndar sig (för att jag börjar bli irriterad på att tjata) som de tappar saker eller välter ut vattenglaset osv. Samma för oss vuxna. Vi begår fler misstag.
 
Häromveckan såg jag ett avsnitt av mythbusters där de testade hur bilkörning påverkades av att prata i mobil jämfört med att vara full. De klarade sig riktigt illa när de skulle ta sig igenom testbanan samtidigt som de pratade i mobiltelefon och fick olika tankeuppgifter att lösa under tiden. Att köra fulla verkade funka bättre, om än inte direkt bra. (Kör aldrig full och prata helst inte i mobilen när du kör heller). 
 
Det dyker ibland upp artiklar som berättar om hur multitasking sänker prestationen och dödar effektiviteten, att multitasking gör oss korkade samt till och med skadar hjärnan. Vi tror att vi klarar det, men hjärnan är inte gjord för det. Inte hela tiden. Vi behöver vila i det vi gör här och nu. Ganska mycket och ganska ofta.
 
Så istället för att skynda och effektivisera bör du fokusera på det du gör just nu och att göra det från start till stopp innan något nytt plockas in. Så ofta du får chansen.  
 
 
lillemmish - MODE

ha en underbar dag

kram kramis

Svar: Tack detsamma :)
bylittlenea.blogg.se

Hanna

Din blogg är så bra! Så mycket tänkvärt. Kram <3

Svar: Tack snälla! Väldigt roligt att höra att du tycker det. Kram ❤️
bylittlenea.blogg.se

Erica

Många bra tips! Jag observerade detta beteende väldigt mycket när jag blev utmattad också. Utmattningen i sig gjorde ju att det på flera sätt var omöjligt att hålla samma tempo som innan - kanske självreglerade kroppen till ett rimligt tempo? För mig handlar effektiviseringen framför allt om att jag försöker optimera arbetsflöden på jobbet, på datorn t.ex., eller att i hemmet "plocka med mig" så många saker på vägen genom rummen som möjligt. Istället för att bara gå en extra gång. Om jag städar - ta en sak i taget istället för att optimera vilka saker som ska in i ett rum och plocka med mig alla de sakerna på en gång. Så svårt, dock! Men övning ger nog färdighet. <3

Svar: Precis så, att få med så mycket som möjligt på en gång kan ju bara bra i vissa lägen, men det finns risk att det faktiskt blir för mycket. Eller att det aldrig blir någon paus från effektiviserandet. Kan känna mig jagad av det ibland, som om inget duger eftersom allt säkert kan bli ännu bättre. Just därför måste jag träna på att göra en sak i taget, i rimlig takt och samtidigt vara nöjd med det :) övning övning!
bylittlenea.blogg.se

Camilla

Så bra! Jag blev helt besatt av att optimera allting innan jag blev utmattad. Har fortfarande svårt att ta det lugnt och fokusera på en sak i taget. Tack för påminnelsen! :)

Svar: Ja, det kan alltid gå fortare och vara bättre. Det är nog många som behöver träna på att vara nöjda med att bara göra en sak i taget i rimlig takt. :)
bylittlenea.blogg.se

Anonym

Väl skrivet! Jobbar själv med precis det och det är lustigt/skrämmande att se hur andra reagerar. Idag har kollegor blivit väldigt frustrerade på mig för att jag 1. inte gick mot rött på väg till jobbet fast det inte kom någon bil och 2. ställde mig i kö på lunchstället istället för att gå i snabbkassan och swisha någon med kort. Det handlade om typ en minut i båda fallen, men det är svårt när man håller ett högt tempo.

Svar: Tack! Ja, det blir frustrerande för andra ibland, men som du säger så är vinsterna många gånger små. Någon minut här och där. Bättre att lära sig att acceptera att saker tar den tid de tar och att vi gör så gott vi kan. Även om vi inte fuskar med genvägar eller springer.
bylittlenea.blogg.se

Fröken F

Viktigt inlägg, sådant som jag numera tränar på, att vara mer medvetet närvarande när jag gör saker, och inte stressa i onödan. Typ aldrig stressa. Jag har blivit en mycket bättre bilförare sedan jag inte gör massa andra saker för att maximera tiden. Jag har inte ens på radion. Det jag tränar medvetet på just nu är att äta medvetet och inte bara hiva i mig födan för att man ska äta. Äta på 2 min är inte kul. Tack för dina ovärderliga tips och att du inte knäpper någon på näsan med dem. Du skriver så fint att man blir inspirerad. Kram!

Svar: Vad roligt att du blir inspirerad och vad klok du är som tänker på detta i din vardag. Kram!
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress