Att genomföra en livsstilsförändring
 Att skapa rutiner och vanor är viktigt för många av oss, för att få ordning på tillvaron och för att skapa trygghet. Men den tryggheten kan ibland begränsa oss. Det är ofta svårt att bryta vanor och rutiner för något som vi egentligen inte vet hur det kommer fungera. Svårt, men inte omöjligt. Även om det är vanor som inte gynnar oss. Ibland behöver vi genomföra livsstilsförändringar. 

 

Det kan kännas otäckt, läskigt eller tvunget. Något vi måste eller tvingas till av olika anledningar. 

 

Så hur gör en då? Hur genomför en livsstilsförändringar på ett hållbart sätt? 


(null)


 

För ibland måste vi, som sagt. Vi kanske tvingas till det av livet. Ibland inser vi att vi måste göra en förändring för att komma vidare i livet. Eller bara för att må bra. Vi förändras och våra vanor och rutiner måste därmed förändras då och då. För att hänga med in i det nya och för att göra sig av med det som inte längre är till nytta för oss. Sånt som en gång hjälpte oss kanske idag skadar oss istället. 

 

Jag säger inte att det är lätt, eftersom jag vet att det är svårt. Jag står inför en del förändringar själv och det jag kämpar med mest är mina egna invanda mönster kring hur jag ska handla och reagera. För mina invanda mönster är som starka instinkter. Allt annat är okänt territorium för mig. Säkert inte för många andra, men för mig. 


(null)


Det handlar om en känsla 


Varför vi behöver eller vill göra en förändring handlar oftast om en känsla. Vi vill, efter förändringen, känna på ett visst sätt. Starkare, friare, klokare, självständigare, tryggare etc. Det är där vi behöver ha vårt fokus när vi vacklar längst med vägen. Vi vill uppnå något i slutänden, vi vill må och känna på ett visst sätt. Om vi bara har fokus på att fly från något som inte är bra tror jag att vi lättare tappar fokus och motivationen. Om vi strävar efter något bra, en slags belöning, kan motivationen bli mer hållbar. 

 

Jag vet varför jag vill och behöver gå igenom vissa förändringar. Jag vet vad jag vill nå fram till, vad jag vill känna när de är genomförda. Ändå är det svårt.  För rädslor och osäkerhet dyker upp då och då. Tänk om jag inte kan, eller har fel…eller misslyckas.

 

Jag har ett gäng hinder att ta mig över. Även om jag flyttat fram mina fronter under senaste året och rivit några av mina egna hinder så har jag en bit kvar. Både praktiskt och känslomässigt. Just nu står jag inför ett av mina hinder. Jag har nått längre än tidigare försök, men det är ändå ett stopp just nu och jag vacklar i min motivation. Därför skriver jag den här texten nu. 


(null)


 

Kanske kan vi få ihop en liten checklista här, tillsammans? Eller ett gäng frågor att ställa oss själva.

 

Hur vill vi känna och hur vill vi må? På riktigt, i vår vardag och hur vill vi att vårt liv ska kännas?

 

Vad hindrar oss från att må så i nuläget? I oss själva samt i vår livssituation i stort

 

Kan vi uppnå den känslan i dagsläget och i vilka situationer? Varför eller varför inte? 

 

Vad behöver förändras? Vad behöver dras bort och läggas till Stort som smått.


(null)


 

Någonstans här bör vi hitta vårt varför och vad vårt stora känslo /upplevelsemål är i slutänden. Däremellan behöver vi sätta upp delmål, stora som små. 

 

Vad kan vi göra idag? Vad kan vi ta bort eller lägga till i vår vardag? Var är vi om en månad, ett halvår, ett år? 

 

En förändring kanske inte alltid handlar om att säga upp sig från sitt jobb, flytta till en annan världsdel eller träffa en partner… En förändring kan lika gärna handla om att kunna anpassa sig till sin situation oavsett hur den ser ut. Att kunna acceptera och förlika sig med sin vardag för att kunna finna välmående i det. Att kunna vara tacksam även om du inte är rik, frisk, har det perfekta hemmet eller är framgångsrik.

 

Ibland handlar förändring om att ändra sin syn att se på verkligheten. Oavsett, tror jag att vi får återkomma till det här ämnet längre fram. För jag är inte hela vägen genom förändring och när jag är det gissar jag att andra förändringar kommer behövas längre fram i livet ändå. Nya rädslor att övervinna med nytt mod att uppbåda.


(null)


Annica

Tack för en bra text Linnea ❤️❤️❤️.
Att hamna i kriser av olika slag gör nog att vi förändras på det ena eller andra sättet.
Kanske frivilligt eller ofrivilligt men förändras gör vi.
Jag försöker tänka mycket utifrån tre punkter kring mitt nuvarande nu som jag inte
alltid gillar speciellt mycket och inte är tillfreds med.
För att förhålla mig till min utmattning ovh inte gå under i tankar av sorg och bedrövelse.
1. Kan jag ta mig ifrån den här situationen just nu ?
2.Kan jag stanna kvar i den här situationen och förändra den?
3. Kan jag acceptera den här situationen och bara vara i den?
Dessa frågor hjälper mig jättemycket just nu.Har hjälpt mig att hitta acceptansen och det är
så himla skönt.För när jag släpper kontrollen kan jag vila på riktigt.
För en del av oss kräver nog en sjukdom som utmattningssyndrom att vi behöver byta yrkesbana.
Beror nog lite på vad vi har arbetat med.Så många arbeten kräver ju så mycket av våra hjärnor.
Men mycket av förändringar handlar ju om hur vi förhåller oss till den verklighet vi möter i vardagsliv- och
yrkesliv.
Det absolut viktigaste målet är att få må bra till kropp och själ.
Hitta meningen med allt igen.Känna att man ingår i ett sammanhang och väljer att leva igen.
Att man väljer livet fast det har känts som att alternativet faktiskt har funnits.
Hittar man tillbaka till meningen så hittat man så småningom vidare till nästa steg.
Men aldrig, aldrig mer tvinga sig tillbaka till ett yrkesliv eller plats i livet som känns fel .
Då är vi snart tillbaka i samma hjulspår igen och kanske en ny sjukskrivning.
Målet är också att hitta balansen så att glädjen finns kvar. För tappar vi glädjen i livet så är
vi snart tillbaka på ruta ett igen.
Ett delmål är också att hålla kvar i det man har upptäckt man tycker om att göra, som ger energi och välbefinnande.
De saker man tappade bort i ekorrhjulet då man bara sprang.
Aldrig gå emot sig själv och sin egen intuition och magkänsla.
Dra ner, ta bort och prioritera.
Vad är viktigt på riktigt ?
Downshifta ,gå ner i arbetstid om det är möjligt,vara närvarande i nuet och känna djup tacksamhet
över livet och inte minst de små miraklen och undren i våra liv.
Var rädd om dig Linnea❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Svar: Tack Annica! Dina tre frågor låter väldigt kloka och relevanta, de ska jag ta med mig. Visst är det som du skriver att det ibland sker förändringar frivilligt och ibland ofrivilligt. Vi kan inte styra över allt som händer och jag håller med dig om att det många gånger krävs att vi släpper kontrollen för att kunna läka, acceptera och förändras. Eller kunna anpassa oss till där vi är. Ta hand om dig med. Kram
bylittlenea.blogg.se

finjustering.blogg.se

Grymt bra text! Såg en dokumentär idag med/om Jim Carey på Netflix som var helt fantastisk. Genom hela dokumentären hade jag svårt att hänga med för den var så invecklad i sin skildring men i slutet sa han något som var häftigt. (Nu vill jag inte förstöra dokumentären för dig, om du inte har sett den, så läs inte mer nu, om du i stället vill se den :D)

Ok..hmm. Har alltid förstått att hann vart relativt hyper i sina tankar men förstod att mannen är rätt så skön lirare, livsfilosof som vill dela sin glädje. Hann sa i alla fall att han inte är någon stor troende av Den Fria Viljan. Sen tog han en slurk av sin te och frågade intervjuaren: - Varför drack jag te precis? För att jag ville, eller för att jag var törstig?

Oavsett, tack för en fin text! Se dokumentären om du inte sett den ;)

Ha det gött!


Svar: Tack så mycket och tack för tipset! Låter som en intressant dokumentär. Jag ska se om jag kan hitta den någon annanstans. Ha det fint :))
bylittlenea.blogg.se

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Tack för en bra text! Det är svårt med förändringar men det går till slut!

Svar: Tack! Ja, det är svårt, men ibland nödvändigt.
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress