Övning för att avsluta veckan
Vi tar en enkel övning idag. För att stressa ner, släppa taget om veckan som gått och starta om oss själva inför helgen. Är ni med? 
 
 
Jag läste någon gång, för många år sedan, i något magasin av något slag om ett tankeknep. När jag läste det då tyckte jag att det var så otroligt korkat. Ändå har det liksom hängt med mig. Kanske det inte alltid spelar någon roll om det "egentligen" är korkat. Kanske kan det göra nytta ändå. För om jag kan få ner min puls och sänka stressnivån bara genom att fokusera på min andning kanske jag kan använda andra tankeknep för att få andra effekter? 
 
Idag blåser det rediga vindar över Närkeslätten och då mindes jag den där fåniga övningen. 
 
Så här funkar den
Vi låter vinden blåsa med sig alla våra onödiga bekymmer och lösa upp dem till ingenting. 
 
Enkelt va? Börja med att få fram vad som bekymrar dig, vad är din oro, din stress, eller obehag. Varför är dina axlar spända eller varför värker ditt huvud. Ibland är det bara en känsla, oro och ångest, som inte är bundet till något särskilt. Försök se det inne i din kropp, eller som ett föremål i dina händer. Ett löv kanske. När vinden blåser låter du den blåsa bort föremålen i dina händer, eller låt vinden blåsa rakt igenom dig och ta din obundna oro och ångest med sig. Låt vinden bära den långt bort åt... så du slipper bära på den längre. 
 
 
Kan det vara värt att testa tror du? Vi har ju inget att förlora här. Så tänker jag. Om det får mina axlar att sjunka och min odefinerbara oro att lätta en aning så har jag ju istället vunnit. 
 
Själv ska jag snart ut i vinden och tänker låta den hjälpa mig släppa på den sista resten från arbetsveckan så jag kan gå in i helgen med bara mig själv, utan onödig last. <3 
 
Anonym

Jag tror att övningen i sig fungerar (lika bra som andra, liknande övningar) om man lyckats komma på knepet att faktiskt släppa taget. Hur man väljer att göra är mer symboliskt. Jag var vid ett tillfälle på en kurs och hade senare kursledaren som coach via mitt arbete. Hon berättade att hon varje kväll la alla orostankar och bekymmer i en mental byrålåda, med en lapp där det stod "imorgon klockan 08.00" på. Sedan sov hon gott och nästa morgon öppnade hon lådan och släppte ut tankarna igen. Jag grubblade mycket på hur jag skulle kunna göra samma sak, men har senare förstått att det inte funkar riktigt så - hade jag vetat hur jag släpper taget, hade jag nog inte hamnat där jag är med utmattning som följd. Återstår att komma på knepet att lägga ifrån sig tankarna 😊

Svar: Precis som du skriver är det sällan så enkelt som det låter. Därför kallar jag det för en övning och tänker att det är något jag måste öva på. Att ta till tankeknep som det här kanske inte ger omedelbara resultat, men om de upprepas blir det nog lättare och lättare. Jag behöver öva mig, för att ibland byta fokus och bryta mitt ältande. Tror att den här typen av övningar håller oss medvetna om tankar och tankemönster. Men som sagt, de är sällan en engångsmedicin, Quick fix eller universallösning :) hoppas du hittar bra sätt som hjälper dig att släppa taget. ❤
By Little Nea

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress