76 symtom på stress
Utmattningssyndrom, eller utbrändhet även kallad till vardags, är oerhört myckt mer komplicerat än det kan verka. Det handlar inte om att vara trött och slutkörd, eller att en borde ta tag i sig själv. Rycka upp sig går inte när du är sjuk i utmattningssyndrom. Det handlar inte heller om att en person är lite nervsvag eller hypokondrisk. 
 
För det allra mesta handlar det om personer som varit starka alldeles för länge. Så pass länge att de har gått sönder. Jag vet för jag är en av dessa personer. 
 
Och jag trodde aldrig att det skulle kunna hända mig. Aldrig. 
 
 
För en tid sedan frågade jag mina följare på instagram och twitter om de kunde beskriva hur de visste att deras stressnivå börjat gå upp. Vad, hos dem själva, signalerar att det är dags att se över sitt liv och dra ner på tempot? Vilka symtom dyker upp när det har varit för mycket? 
 
Det blev en diger lista. Minst sagt. Att den är så fyllig visar även på hur otroligt komplext stress är och hur otroligt svårt det är att faktiskt veta att du är på väg in i väggen. Ofta har du många av nedanstående symtom i varierande grad. Ingen i sig kanske är allvarlig nog för att förändra ditt liv eller söka läkarhjälp. Fundera på det en stund. 
 
Här är listan, någorlunda uppdelad även om vissa symtom passar i fler kategorier. Tack till alla som hjälpt mig att få ihop den här. 
 

Fysiskt:

·      Fumlig med händerna

·      Spända axlar

·      Yrsel

·      Huvudvärk

·      Stickningar i händerna

·      Så trött så det är svårt att stå på benen

·      Magknip

·      Hjärtklappning

·      Tryck över bröstet

·      Långsammare reaktioner

·      Tung i armarna

·      Illamående

·      Hjärtat hoppar över slag

·      Tappar hår

·      Kryper och pirrar under skinnet

·      Värk i ländryggen

·      Stickningar i kroppen

·      Elektrisk känsla i kroppen, stötar

·      Gungande yrsel

·      Nacksmärta

·      Domningar i armarna

·      Dålig hy

·      Ytligare andning

·      Ofta förkyld

·      Mjölksyra i kroppen (främst benen)

·      Tinnitus

·      Migrän

·      Magproblem

·      Torr hy

 

 

 

Psykiskt:

·      Overklighetskänslor

·      Lättirriterad

·      ilska

·      Känslighet för ljud, ljus och rörelse

·      Irritation pga stimuli som ljud, ljus, rörelse mm

·      Tunga tankar

·      Obehagskänslor

·      Känslan av att inte vara närvarande

·      Hjärntrötthet

·      Oro

·      Ångest

·      Kort tålamod

·      Nedstämdhet

 

 

Kognitivt:

·      Tappar ord

·      Glömmer saker

·      Problem att fokusera

·      Tappar närminnet

·      Långsamma tankar

·      Inte känna igen nära vänner

·      Svarar på fel frågor

·      Svårt att förstå

·      Glömma vad en pratar om

·      Går på autopilot

·      Inte kunna ta in information

·      Svårt att planera

·      Svårt att fatta beslut

·      Svårt att lösa problem

·      Kan inte hålla kvar koncentrationen

·      Svårt att läsa texter, ta in skrivna ord

·      Ingen initiativförmåga

 

 

 

Sömn:

·      Svårt att somna

·      Sömnlöshet

·      Vaknar för tidigt, utan att kunna somna om

·      Mardrömmar

·      Stressdrömar

·      Vaknar ofta på natten

 

 

 

Övrigt:

·      Trötthet som inte går över trots sömn

·      Trötthet i både kropp och huvud

·      Darrighet inombords

·      Känslan av att fötterna trampar i luften när en går.

·      När en trappar upp och börjar multitaska för att hinna mer

·      Kort och sur i tonen

·      Tappad empati

·      Drar sig undan andra människor

·      Uppe i varv

·      Svårt att sitta still

·      Svårt att fästa blicken

 

Framöver kanske vi ska titta på olika strategier för att hantera stress, symtom och för att finna återhämtning. Har du andra symtom än ovanstående, fyll gärna på i kommentarerna. Dela gärna inlägget vidare om du tror fler kan ha nytta av det och tryck på hjärtat om du gillar <3 Ta hand om er! 

 
 
 
Annica

Så otroligt sorgligt att se denna lista på alla symtom och svårigheter man drabbas av i
en utmattning men samtidigt så skönt att känna och förstå att man är faktiskt sjuk på
riktigt.Det är inte inbillning att man upplever det man upplever och det går verkligen inte
att rycka upp sig hur gärna man än vill.
Ibland har jag trott att jag håller på att bli tokig på riktigt av alla symtom som kommer och går
och som varierar i styrka dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad och nu år efter år.
Hur jag än har famlat i förtvivlan, gråt och oro, utmanat mina negativa tankar, försökt motionera,
meditera, slappna av, göra saker som ger energi och försökt leva i nuet är jag långt ifrån frisk.
Min kropp och själ gick verkligen sönder.
Jag hade många symtom på stress innan jag kraschade men inte kunskapen om hur stressen skadar
oss på djupet om vi väljer att blunda och köra på.
Jag tror att kunskapen om utmattning kommer öka dels på grund av att så många människor
idag blir sjuka men också tack vare att du Linnea och många med dig så öppet, naket och ärligt
delar med er av era erfarenheter.
Ni är så himla modiga .❤️❤️❤️
Jag har blivit lite modigare genom att få dela dina och andras erfarenheter.
Var rädd om dig❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Svar: Åh, jag blir väldigt rörd av dina ord. Att du känner dig modigare tack vare min och andras berättelser. Det är otroligt stort för mig. Jag tror också att kunskapen ökar mer och mer i takt med att öppenheten blir större. Visst är det en sorglig lista, men jag hoppas den gör nytta för andra. Något som slog mig med listan är att många symtom är väldigt fysiska och känns i kroppen. Det är mer än att bara vara trött och inte orka längre. Det är hela kroppen som reagerar.
Ta hand om dig Annica <3 Många varma kramar <3
bylittlenea.blogg.se

Wilda

En så viktig lista och verkligen bra att du samlar ihop så att personer i riskzonen kan se varningstecknen. <3

Svar: Tack! Jag hoppas att listan är till nytta för fler. Speciellt för de som ligger i riskzonen och högt i stressnivå. Kram
bylittlenea.blogg.se

Mia Älegård

Jag trodde att jag var tillbaka, men märker att jag nu ett år senare (jobbar heltid) fortfarande blir arg, irriterad, får ångest bland mycket folk, glömmer bort saker, kan inte hänga med i samtal, nervös, känner mig korkad, kan inte planera, prioritera osv...så många problem som jag har svårt att acceptera. jag den aktiva, multitaskande, starka, planerande, omhändertagande kvinnan i mina bästa år blev drabbad av. Det är svårt att få folk omkring en att inse det, för jag är ju oftast glad, professionell, försöker ...som vanligt, men inuti är det kaos..

Tack för att du belyser detta <3

Svar: Ja, det är ibland svåra signaler att uppfatta och just därför kan det hjälpa att se dem framför sig så här. Hoppas du hittar bra sätt att lyssna på just dina signaler. För det låter ju som att du ändå har en del stressreaktioner att hantera. Stor kram till dig <3
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress