Problemet med att lösa problem

Stress ställer till det när det finns för mycket av den. Saker som funkar med måttlig stress stängs av när det blir för mycket stress. 


Problemlösning, planering, beslutsfattande, arbetsminne och andra typer av komplext tänkande. Det är kognitiva funktioner som kopplas ner till förmån för andra förmågor. 

Som kompensation får du ökat blodflöde, skärpt syn och hörsel till exempel. 

Det är ju superbra saker om du svävar i direkt livsfara. I vardagen: not so mutch! 

Den här veckan har jag märkt av detta. Att jag fortfarande är väldigt stresspåverkad alltså. För på jobbet har det börjat trilla in såna där specialsaker som kräver lite mer. Att bara nöta på med de vanliga uppgifterna, en i taget, funkar riktigt bra. Men när det nu dykt upp flera saker efter varann som avviker, som inte kan lösas direkt, som blir liggande och som kräver flera åtgärder, blir jag lite ställd. Jag kan inte alltid komma på hur jag ska lösa allt. Eller i vilken ordning. Det stressar mig när saker blir liggandes och jag har svårt att hålla allt i huvudet. Ändå blir det mesta helt ok utfört, inom rimlig tid. 


Jag letar hos mig själv för att se vad som gör mig stressad när det blir så här, men hittar inte lösningen helt. Kanske blev jag främst påmind om hur det var innan jag blev sjuk, när jag hade special på special och aldrig fick känslan av att jobbet blev klart.... Jag har varit borta från det länge nu. Gjort det jag skulle, blivit klar och gått hem. Den här biten hade jag nästan glömt. Nu minns jag... 

Det har blivit lite mycket senaste dagarna, för hjärnan. Skulle en kunna säga. 

Nästa vecka kommer bli en utmaning. Det sker mycket förändring på jobbet och jag tror att det var bra att få den här föraningen. Jag kommer behöva ta mer ansvar och jag kan bara hoppas att jag klarar det. Under helgen ska jag försöka fundera på hur jag ska hjälpa mig själv att hantera detta och underlätta så mycket jag kan. Om jag kan alls. 

För stressen i sig kan ju hindra mig från att klara av att lösa mitt eget problem. 

OTYSTNAD (Lili)

Hoppas du har en bra helg där du kan samla energi och sinnesro att klara nästa vecka. <3

Svar: Absolut, helgen är riktigt fin faktiskt :) Hoppas att även du har det bra och att din vecka blir bästa möjliga :)
Linnéa

Wilda

Åh jag känner igen mig. För mig hjälper det att skriva ner allt och få det svart på vitt, skriva det som i steg vad jag behöver göra. Jag vet inte om det kan hjälpa dig, eller om du kanske redan testat, men för min del är det lättare att tänka klarare när jag har det utanför kroppen än kvar i huvudet. Hoppas att det blir lättare, att du hittar ditt sätt. Stress är ju en så ond cirkel som lätt drar med en.

Svar: Tack, jo det brukar funka bra för mig att skriva ner det och, som du skriver, få det utanför kroppen. Det är ibland enda sättet för mig att få koll på mina tankar och var min bästa studieteknik. Att skriva, skriva om och korta ner till punkter. Tror jag behöver göra samma sak nu, försöka strukturera upp arbetet och arbetssättet så gott jag kan för mig själv. Att bara jaga upp mig funkar ju väldigt dåligt för min del :)
Linnéa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress