Tänk positivt!
*kräks* lite på det, men här kommer det ändå: TÄNK POSITIVT  så kommer allt bli bra ska du se. 
 
Faktum är att det är svårare för oss att tänka positivt än att tänka negativt. Vi är ju programmerade sedan urminnes tider att uppmärksamma det negativa, det farliga, giftiga, det dödliga osv. Annars skulle vi inte ha överlevt. 
 
Behagligt, roligt, trevligt, trivsamt rinner av oss fortare eftersom det inte riskerar att döda oss. 
 
Att förklara det för någon välmenande, icke-insatt människa som vill komma med klämkäcka råd är oftast övermäktigt. Vi vet, du menar väl när du säger tänk positivt, men stress-, och larmsystemet som är påslaget, konstant i en utmattad kropp och hjärna, gör det extremt svårt att lösa problem genom att tänka att det är en härlig dag. Trots att det inte alls känns härligt någonstans. 

Stressen handlar om att rädda livet på oss, vi är hyperredo för fara när vi är i stress. Att vara redo för fara innebär ett ökat fokus på det negativa. Vare sig vi vill eller inte.
 
MEN - det är inte omöjligt att långsamt ta sig igenom det där larmsystemet och bit för bit arbeta bort det ständiga påslaget genom: positiva tankesätt
 
Nej, nu blev det förvirrande här va?! 
 
 
 
 
Jo, tänk då på att vi har olika stigar och vägar i hjärnan för våra tankar. Vägar mellan olika platser där känslor, reaktioner och beteenden finns sedan tidigare. Ju oftare vi använder en stig eller väg desto större och stabilare blir den. Så vi kan faktiskt träna upp och skapa nya vägar genom att vika av från de invanda större vägarna, om de inte längre gynnar oss. 

Det gäller att hitta rätt hjärnvägar för att må bra.
 
Det är bara lite mer komplicerat än att bara tänka glada tankar OM ALLT, HELA TIDEN. Det är ju totalt orimligt att alltid tänka positivt. Allt är ju inte positivt hela tiden, det kan det inte vara. Det blir liksom en felkoppling om vi ska tänkta att något som de facto är negativt skulle vara positivt. Nä, någon slags rimlighet behöver vi ha här. 

Cajsa Tengblad skriver i boken Prestationsprinsessan att studier visar att vi ibland mår sämre av rent och skärt positivt tänkande. Speciellt om det, som sagt, ska gälla allt hela tiden. Alla känslor måste ändå få plats i livet. 
 
Forskning har visat att tacksamhet däremot kan ha en positiv inverkan på vårt positiva tänkande. Att känna tacksamhet, om så för de minsta och mest obetydliga små saker, på regelbunden basis hjälper vår hjärna att skapa de där mer positiva vägarna i hjärnan. Det tankesättet gör att vi tränar upp oss på att se det ljusa trots det mörka. Det gör att vi kanske använder våra heltigenom negativa vägar mer sällan. De negativa vägarna och sätten att tolka saker triggar stressen och skapar en ond cirkel. Mer stress innebär högre beredskap och större fokus på faror (negativa saker) som ger mer stress som.... ni fattar.
 
Jag mår faktiskt inte alls bra just nu när jag skriver det här, men jag mår mycket bättre än jag gjorde igår och det är jag tacksam för. Jag är tacksam för att mina barn mår bra och att vi, hela familjen, ser fram emot julfirande. Jag är tacksam för att vi hade en så fin stund igårkväll, trots att jag mådde så dåligt då. 
 
Vissa dagar är jag tacksam för att jag andas, bara det. Den tacksamheten kanske är allt jag kan frambringa, men även den hjälper mig. 

Alltså: Att hitta något att vara tacksam för, även i de eländigaste situationer, låter oss tänka positivt utan att ignorera det negativa helt. Det tränar oss i att hitta ljusglimtar och glädje  samtidigt som vi ser verkligheten som den är. Det lugnar ner stressystemet och startar istället en positiv spiral. 
 
Det är ett konstruktivt sätt att tänka positivt som faktiskt, bevisat, hjälper oss att må bättre. Att plocka ut guldkornen utan att helt ignorera det svåra och tunga. Att se ljuset i mörkret och allt annat klyshigt. Det är inte helt fel ändå. 
 
Namaste! 
 

För den som vill läsa mer om det här kan jag tipsa om Karin Isbergs bok 15 sätt att bli fri från stress



Annica

Jag tror också på att se det ljusa fast det kan kännas otroligt mörkt och tungt
mellan varven.❤️❤️❤️.
Just känslan av tacksamhet känner jag starkt över att jag har tagit mig igenom
den västa perioden i utmattningen.
Att man överlever det här. När det är som värst tror man inte det för det
gör så ont i både kropp och själ.
Positivt tänkande är på gott och ont men mest på gott tror jag.
Att tro gott om andra människor och att vi alla kämpar och gör så gott
vi kan.
Att tänka positivt och att man efter hand hittar vägar till ett bättre,klokare
och ett mer insiktsfullt liv.
Någonstans känner jag också att negativa tankar suger mer energi från
hjärnan än de positiva då rädsla ,oro och ångest är så starkt förknippade
med katastrof.
I arbetslivet upplevde jag ofta att man skulle gilla läget och att ta det som det kommer
men det finns en fara i det.
I förlängningen lurade jag mig själv. Tryckte undan mina symtom på stress,
kämpade hårdare och hårdare under tiden som all glädje försvann.
Jag gillade läget,höll en positiv fasad under tiden som jag tappade hela mig själv
och hela min själ.
Där vill jag aldrig hamna igen.
Vi måste respektera ,älska och vårda oss själva.
Det innebär att våga säga nej,tycka saker är skit och vägra låtsas att situationen
på arbetet eller hemma är något den inte är.
Vi kan acceptera den i stunden, försöka förändra den eller ta oss därifrån men vi
behöver inte tänka positivt om situationen om den inte alls är det.
Men samtidigt vara glada för de ljusa stunderna i livet.
Detta fantastiska liv som kan ge så mycket och vara så härligt
när vi får må skapligt bra och är i någorlunda balans med oss själva
och det vi möter i livet.
Hoppas du snart mår bättre Linnea❤️❤️❤️
Skickar ljus och energi till dig.
Kram från
Annica

Svar: Jag håller helt med dig. Att se positivt på sin tillvaro och att tänka positivt är nog mestadels gott. Det är väl bara det att så mycket idag handlar om att vi ska vara konstant lyckliga och lyckade. Det funkar ju inte. Vi måste kunna tillåta oss (och andra) att känna alla slags känslor. Det vi kan göra i de mörkaste stunderna är att ändå minnas och uppskatta det som är bra. Vi har en fot i verkligheten, men hopp och ljus kvar i hjärtat.
Jag mår bättre, tack. Jag skrev texten lite i förväg innan den publicerades och utgick från läget då. Värme och ljus till dig Annica :)
bylittlenea.blogg.se

Anonym

Jag har börjat med en sak på kvällarna när jag släckt lampan, jag ligger och tänker på allt bra som varit under dagen. Förvånansvärt ofta gör det att jag somnar som en stock, men ibland hjälper det inte, får upp och ta en insomningstablett. Men det är som om lyckotankarna faktiskt gör att jag slappnar av och somnar lättare. Det finns ju alltid saker som gått bra och som man är tacksam över, så man kan lika gärna gotta sig i dem lite till...😊
En annan sak jag upptäckt att ibland kan jag använda tröttheten konstruktivt till att göra jobbiga saker, jag orkar inte hispa igång mig lika mycket då, utan bara kasar igenom liksom. Tänk vad man kommer på...
Kram Sofia

Svar: Det är ju alldeles fantastiskt bra! Underbart att ha en sån rutin som dessutom hjälper dig att släppa taget om dagen och somna gott :) Tack för att du delar med dig av det. Visst går det ändå att hitta ljus på de mest underliga ställen. Kram
bylittlenea.blogg.se

Tankar om utmattning

Jag fick i uppgift för rätt längesen av min terapeut att fokusera på sådant som är bra, det som fungerar och sånt som jag är glad över. Det var i en väldigt tung period och jag var rätt säker på att ingenting var bra i mitt liv... Men det var det ju såklart. Det fanns bra saker att notera väldigt ofta. Inte så att jag gör det varje dag, men bara vetskapen om min fina anteckningsbok gör att jag mentalt noterar bra saker som jag säkert gått miste om annars.

Men visst, bara tänk positivt så blir du frisk och såna där saker är ju mer provocerande än hjälpsamma.

Hoppas du känner dig bättre snart igen, stor kram till dig<3

Svar: Tack, jag känner mig bättre :) Det var en tillfällig dipp.
Det är nog en mycket bättre övning och tankesätt en vad en kan tro. En så enkel sak som gör så mycket gott ändå. Jag gillar dessutom det här med att skriva ner saker för sig själv. Har börjat återgå till att skriva dagbok, det blir ju helt annat än att skriva en blogg som vem som helst kan läsa. Men jag ska nog samla mer på fina ögonblick och tacksamheten även i skrift. Tror det kan vara bra att ha somliga regniga dagar :) Kram på dig!
bylittlenea.blogg.se

Kamilla

Tacksamhet är något som vi alla behöver visa oss själva och andra i en högre utsträckning. Att komma med klämkäcka tips till någon som inte mår bra är inte passande. Hela skallen på den som är i en utmattning kretsar om ett bättre mående och bättre liv. Så snälla tipsare - Det räcker med ett hej och kanske så kul att se dig.

Det är först när man blir sjuk man ser det lilla i det stora så jag tror visst att de flesta redan tänker positivt utifrån sina förutsättningar.
Tack för kloka tankar.
Kram Kamilla

Svar: Ja, de flesta jag känner är ganska positiva och som du säger så får vi nya perspektiv när vi är med om svåra saker i livet. Många gånger tappar vi bort vår känsla av tacksamhet i vår vilja att ha mer, bättre och snabbare. Det kan vara en konst att kunna stanna upp och se det värdefulla vi redan har i våra liv, oavsett hur våra liv ser ut. Kram
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress