Lägg till av det som får dig att må bra

Do more of what makes your soul happy

 

Det låter så enkelt att bara göra det, men är det enkelt? Gör sånt som får dig att må bra….

 

I vardag med allt vad det kan innebära är det inte alltid enkelt. Hur viktigt det än är att ta hand om oss själva, så är det inte alltid enkelt. Vi har både arbete, respektive, kanske barn, vänner uppdrag osv att ta hänsyn till. Vissa saker kan vi inte prioritera bort. Barn till exempel. Barn kan kräva all din uppmärksamhet och energi. Hur ska du då ta hand om dig själv? Ett samtal med en vän påminde mig mycket om det. Jag har ju lyxen att mina barn är friska och dessutom relativt stora samt alltmer självgående i dagsläget. När jag blev sjuk för två år sedan och åren innan det var vi i ett annat läge. Jag minns det. En annan vän med både relativt stora barn samt ett mindre har just hittat en hobby, ett andrum och hens hjärnvila-aktivitet efter flera år av att inte tänka på sig själv. Med det lilla barnet blir det inte alltid helt enkelt att hinna med och faktiskt få gjort det som får hen att må bra.

Trots det tänker jag säga: lägg till av det som får dig att må bra.

Även om du balanserar på den yttersta kanten. Kanske kan du lägga till djupare andetag några stunder per dag. Om det är vad som kan läggas till så är det fullt tillräckligt. Det handlar om att göra något snällt mot sig själv, även när det är svårt.

Vi kan inte helt slippa undan stress i våra liv. Som vuxna har vi ansvar och skyldigheter även om de inte är så många som vi tror ibland pga prestationsmänniskor och perfektionister inuti ibland.

 

Med lägga till menar jag små frön till glädjeämnen och välgörande här och där som kan få oss att trivas bättre, må bättre och som kan hjälpa oss på olika vis. Till exempel:

 *5 minuters paus då du bara andas utan att göra något annat

*En kort promenad i dagsljus

*En kopp grönt te (grönt te hjälper kroppen att hantera stress)

*En skärmfri kväll

*En stund med din bästa hjärnvila (någon gång per vecka om det inte går när som helst)

*Ett samtal med en person du gillar

*En morgon med mindfulness

*Fler grönsaker på tallriken (mindre plats för det onyttiga kanske)

*Lägg en ansiktsmask/måla naglar/piffa håret

*Ge dig själv en massage

*En stund med rörelse varje dag

*Mer näring och välgörande ingredienser i maten som gurkmeja, ingefära, chiafrön, broccoli, rödbetor, blåbär mm som stärker immunförsvaret.

*Boka in något längre fram att längta till (besök på konstgalleri, museum, bio, kväll med vänner, en ledig dag ensam, skogsutflykt med familjen whatever som passar dig bäst och bryter av vardagen på ett rimligt och roligt vis)

*morgonmeditation eller kvällsavslappning

*dansa till din härligaste musik

*10 minuter av att tomglo

*lek/spel med dina barn eller vänner

 

Var för sig kanske de inte gör några underverk, men regelbundet och tillsammans tror jag det kan göra stor nytta för välmåendet. Kom ihåg att tänka för dig själv att du gör något bra för dig själv, att du är omtänksam mot dig själv och vill ditt eget bästa. Det mångdubblar nog effekten, tror jag helt klart.

 

 
Josefine

så bra inlägg!!
Och superfina bilder :D

Svar: Tack snälla :)
bylittlenea.blogg.se

Johanna

Ja så sant, men också svårt att hinna ibland som du skriver. Själv skulle jag vilja hinna med mer tid med kompisar men det är svårt när man försöker balansera sin sjukskrivning och arbetstid. Det är lätt att det tar så mycket energi att allt man orkar är vila på helgen. Inte lätt ibland.

Svar: Ja, jag förstår hur du menar.,Jag hinner inte heller allt jag vill och det kan kännas trist och frustrerande, men om en kan få in mindre portioner av bra saker här och där kanske vi kan mota den jobbiga frustrationen? Samtidigt som vi tar hand om oss själva. Som sagt, ibland kanske vi bara har möjlighet att ge oss själva ett par djupare andetag :)
bylittlenea.blogg.se

Annica

Tack för alla bra tips på hur man kan öka sitt välbefinnande.❤️❤️❤️.
Ibland tänker jag att hade jag varit lite klokare hade jag aldrig blivit så sjuk i utmattning.
Så svårt att betrakta sig själv i backspegeln och inse hur väldigt hård jag har varit mot mig själv.
Inte alls varit min bästa vän.Snarare det motsatta.
Jag fanns där för andra i livet och på jobbet men aldrig riktigt för mig själv.
Det kan fylla mig med en stor sorg.
Men med kriser kommer nya insikter.
Det är den där svåra balansgången då det som ger energi och glädje också tar energi.
Men i en utmattning återerövrar man successivt det som på sikt är bra för en.
Framförallt får man modet att ta bort eller skala av det man inte mår bra av och hittar
en ny väg framåt.Finns så mycket i livet som egentligen inte är så viktigt.
Men i stress och press med ett uppskruvat tempo blir vi blinda och förstorar upp fel saker
och ser inte längre på tillvaron med något slags sunt förnuft. Vi tappar själva vitsen med att leva.
Livet blir något vi kämpar med istället för att följa med och leva.
Mycket bottnar i rädsla för att vi inte duger, inte är tillräckliga eller presterar i våra egna
eller andras ögon. Kan vi släppa rädslan och förstå att vi duger precis som vi är så hittar
vi också oss själva. Den tryggheten ger lugn och får oss på sikt att fatta kloka beslut
somär bra för oss själva i längden.
Det finns ju så mycket fantastiskt att uppleva i ett liv.❤️❤️❤️.
Det svåra är att hitta balansen när man väl har blivit sjuk.
Du tar upp en så viktig sak att vara omtänksam mot sig själv och att det ofta räcker
med små ,enkla saker för att få oss att må bättre och få kropp och själ i balans.
Var rädd om dig.❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Svar: Ja, vi behöver inte göra det svårare och större än det behöver vara alla gånger. Speciellt inte vi som är begränsade och inte kan gå all-in ens på det roligaste vi vet. Då får vi portionera ut och bygga upp det som ger oss något (hälsa, glädje, välmående) även om det är i små doser, samt även försöka lära oss att minska och begränsa det som gör oss ont istället. Det är inte lätt, speciellt inte när det känns som att det inte finns någon marginal alls. Men som sagt, det kan vara djupare andetag och en kopp grönt te, en annan dag kanske att sitta i solen en stund, eller ett samtal med en person som betyder mycket. Det måste inte vara jordenrutresor eller storslagna äventyr, hårda träningspass. Det fina finns även i det lilla :) Kram
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress