Hitta nuet
(null)

Mycket att hålla koll på? 

Ta hjälp av dina sinnen och stanna till i nuet så hjälper du tankarna att klarna och att lugna ner hela systemet. 

Känn dina andetag
Utan att döma, bara observera

Vad känner dina fingertoppar just nu? 

Hur känns underlaget mot dina fotsulor när du står eller går? 

Vad hör du för olika slags ljud

Räkna för dig själv fem saker som du kan se. 

Vad är du tacksam för precis just nu. 

Prova att ta hjälp av någon av ovanstående övningar och bara uppmärksamma vad som händer. Att ta några djupa andetag hjälper till, faktiskt, när du talar om för kroppen att den är trygg just nu. 

I den här stunden är det enda du behöver göra att uppleva det som händer. 

(Om du inte kör bil eller liknande, då bör du kanske vänta med att koppla bort uppmärksamheten från omvärlden) 

(null)



Annica

Tack för påminnelsen❤️❤️❤️
Det där nuet som är det enda vi egentligen har.
Jag tror också att det blir lättare att leva om vi ökar vår förmåga att vara
i nuet. Det tar bort mycket stress och oro om vi inte fastnar alltför
mycket i det som redan har varit eller far iväg i tanken för ofta till
en framtid,i synnerhet om vi oroar oss eller känner rädsla för den.
Har nog känt många gånger i min utmattning att jag helst hade velat fly
ifrån mitt nu.
Nu när det känns lite bättre och jag mår lite bättre tränar jag mig på att
vara i nuet.Är man där fokuserat så är det ett ganska trevligt ställe att befinna
sig på.Man har inte utrymme att tänka orostankar eller negativa saker om sig själv
eller oroa sig för hur framtiden ska bli eller hur sjutton man ska klara av ett
arbetsliv igen.
Nuet kräver närvaro och i närvaron hittar jag mitt riktiga jag bortom
prestation och görande.
Det räcker att jag finns. Att jag inte har fattat det förrän nu.
Att det krävdes att bli väldigt sjuk för att förstå.
Men jag känner mig så tacksam och glad att jag äntligen har förstått.
Att jag har börjat lyssna mer till mig själv och vad jag behöver för
att må bra igen.
Vi är värdefulla varenda en av oss fast vi inte presterar eller gör en massa
saker.
Det behöver vi hjälpa våra barn att förstå när så mycket i våra liv
är inriktat på att prestera, sätta mål och lyckas här i livet både på
den sociala arenan och i arbetslivet.
Det skapar så många olyckliga och osäkra människor som tror
att hela ens värde ligger i en prestation. Jag var en av dem.
Det är först när vi alla förstår att vi alla är värdefulla precis som vi är
och förstår att ska vi må bra måste vi kunna vara här och nu.
Det är det som kan ge inre harmoni.
Harmoni med oss själva kommer vi aldrig att hitta utanför oss själva.
Det är i oss själva i nuet utan tankar som brusar som den riktiga
harmonin kan infinna sig.
Tack för alla bra tips.
❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Svar: Jag förstår det du skriver om att vilja fly när det är jobbigt. Det är nog lätt att distrahera sig och längta bort. Det kan säkert finnas stunder då vi behöver distrahera oss för att få en paus. Men många gånger var det i mina svåraste stunder som jag var tvungen att hålla mig i nuet för att inte tappa bort mig helt. När ångesten kommer mår jag bättre av att känna på något verkligt som finns i min närhet. Där jag sitter eller står, vad jag ser och hör. Det är verkligt, ångestkänslan är inte verklig på det viset. Den känns, men mina katastroftankar och oroskänslor är bara tankar i mitt huvud. Stolen jag sitter på är verklig och finns här och nu. Men det krävs träning även i de bättre stunderna för att kunna klara av att hitta nuet även i de svåra stunderna. Så har det i alla fall varit för mig. Och ibland behöver vi bara pausa stressen och alla att-göra-listor för att minnas var vi är innan vi tar tag i listorna igen ;) Kram
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress