Tips för att hantera vardag efter semestern

Nu har jag jobbat två veckor efter min semester. Eller, efter dagens pass alltså. Då har det gått två veckor.
 
Tiden under semestern gick fort. Tiden de här två veckorna har också gått fort. Och vet ni, det funkar rätt bra att jobba igen.
 
Symtom första veckan som påminde mig om min egen dödlighet och höll mig lagom dämpad var att jag kände av en aning yrsel, huvudvärk vid något enstaka tillfälle och irritation vid något annat tillfälle. Små saker som jag nu uppmärksammar eftersom jag vet vad de betyder. Huvudvärken jag kände häromdagen, nu vecka 2, hängde nog mest ihop med det enorma tryck som fanns i luften just då. Det var inte den vanliga stresshuvudvärken. Igår eftermiddag var jag för trött för att hänga med familjen på aktivitet, men det var ändå helt ok. Det finns hopp om att jag inte kommer krascha samman imorgon, som jag gjorde förra lördagen.
 
På det hela har det varit två bra veckor!

Här kommer mitt absolut överlägset bästa trix för att få en bra återgång till vardagen efter ledighet/semester/sommarlov:
 
Att ta allt en stund i taget!
 
En sak i taget, en dag i taget, en timme i taget.
 
Inget multitaskande, inte se hela höstens aktiviteter framför sig på en gång. Inte bygga upp högar för sitt inre med alla måsten/borden/tider/möten osv. Ta dem en och en.
 
Checka in med dig själv hela tiden. Hur känns det just precis nu? Behagligt, obekvämt, hungrigt, härligt, roligt, tråkigt? Det är just den här stunden och det är den som gäller. Den aktivitet eller uppgift du gör just nu, det är bara den som gäller. Vad som varit och vad som kommer är, just för tillfället, oväsentliga. Det som ska komma – det kommer så småningom och blir ett eget litet ”här och nu”.
 
Testa! Jag lovar att det kommer göra saker enklare, inte bara nu.

Anonym

Tack för att du finns! Ska ta hjälp av dina fina råd. Kanske jag kan samla ihop mina spillror och bli mig igen och orka vidare. Löv U . Mamis

Svar: Hoppas det hjälper! Det krävs träning och blir inte perfekt varje gång, men det är bara att fortsätta träna och försöka. En stund i taget. Kram ❤️❤️❤️
bylittlenea.blogg.se

Camilla

Härligt! Och tack för bra tips! Jag har också jobbat två veckor nu och har väl som vanligt haft en tendens att gå "all in". Även dras åt multitasking, men det har jag i stort sett lyckats skippa. Multitasking är, även vetenskapligt bevisat, helt värdelöst!! :)

Svar: Japp, härligt när det funkar. Ja, multitasking är verkligen värdelöst och gör oss ineffektiva istället. Skönt att du lyckats hålla dig ifrån det nu :))
bylittlenea.blogg.se

veckomagasinet anne von porat

Jag lever i nuet konstant och har bara små planeringar i livet

Svar: Wow! Det är imponerande. Jag tror att många, jag själv tex, kan känna att det är svårt att hålla sig i nuet hela tiden. Med träning har det blivit lättare.
bylittlenea.blogg.se

Jessica

Tack för bra tips! Det om att inte se höstens aktiviteter framför sig nu är ett bra tips. Tack! Jag har själv utmattningsyndrom och studerar på högskolan. Babysteps en dag i taget är det som gäller.

Svar: Varsågod :) Hoppas du får nytta av det. Ja, babysteps blir det hela tiden med utmattningssyndrom och så får vi nog fortsätta att jobba för att det ska funka i längden. Jag märker fortfarande hur jag får smäll på fingrarna när jag fuskar. Utmattningen ligger där i bakgrunden och lurar hur långt jag än tror att jag kommit. Därför jobbar jag på att hitta strategier och knep för att få livet att funka på sikt. Lycka till med dina studier och tillfrisknandet från utmattningen :)
bylittlenea.blogg.se

Hanna Karlsson

Bra tips! Det ska jag ta till mig.

Svar: Hoppas att du har nytta av det :)
bylittlenea.blogg.se

Johanna

Tack! Bra råd som jag också försöker gå efter. Och ta jättemånga pauser gärna med något att äta är min filosofi just nu☺️

Svar: Hoppas att det hjälper dig :) Ja, många pauser låter som en bra plan. Att fylla på med energi kan ju se ut på olika sätt ;)
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress