Tillbakablick 3: Österlen - del 1
Vi är ju inte helt klara med semestern än så här kommer den första del av vår resa till Österlen. Eftersom vi var där i en hel vecka, samt dessutom gjorde en hel del utflykter, har jag samlat på mig många bilder. Vi kan ju ta en titt på början av resan i alla fall.

När vi lämnade Örebro den lördagen i juli hade vi 27 grader varmt och solsken här. Veckan i skåne bjöd på lägre temperaturer, en liten storm och ett gäng regnskurar. Tyvärr. På vägen ner gjorde vi ett par stopp, hade en incident med en bil som vägrade låsa upp sig när vi ätit middag och lite kringelikrogkörande. Tillslut kom vi fram till Tobisviks camping i Simrishamn. Alldeles vid havet.

Så här mötte det oss första kvällen.

Dundrande vågor och rosa himmel.

Och nedan en glimt av Simrishamn som låg bara en kort promenad bort.

Vi lärde oss lite av vår kortresa till Strömstad ett par veckor tidigare och hade ännu bättre förutsättningar för tältandet den här gången. Vi hade till och med ett element med oss, så vi behövde aldrig frysa ens när det blåste och regnade som mest.

Ovan: ett bord där det spelats mycket yatzy och ätits mycket grillat nere i skåneland i år.

Nedan: "sovrummen" i tältet där vi kollat på film och sovit, vilat, läst bok och glott på mobiler. I alla fall när regn och mörker hållit oss under tältduken.

Dag två undersökte vi området och tog oss iväg till en strand intill campingens.

Jag passade verkligen på att stirra ut på havet mycket under vår vecka där. Det är inte ofta jag kommer till det och ni kan säkert hålla med om att det är sjukt rogivande att bara se ut över det väldiga vattnet... och vågorna <3

Hej dubbelhaka...I don´t care eftersom jag har havet hos mig!

Eftersom solen och värmen höll sig borta tog vi dagen därpå en tur till Ystad. Vackra lilla stad med sina små färgglada hus.

Vi tog en lunch på torget, en fika på en bakgård och lite shopping till kidsen.

...samt svängde in för att kolla in stranden i Ystad. Regnet var bara minuter bort och färgerna var helt otroliga.

Det fanns liksom ingen början och inget slut riktigt.

Det var våra tre första dygn i Skåne :) Överlag ganska lugna dagar. Kanske tack vare det risiga vädret som vi kom runt och såg oss omkring mer än om vi haft badväder och bara gått mellan tält och strand. Det finns liksom fördelar med allt. Tror jag :)