Tillbakablick 2: Resan till Sapmi (fotokavalkad)

I mitten av juli lämnade jag familjen hemma i Örebro (även om de inte höll sig där utan drog på egen micro-semester i värmland) och drog iväg på ett eget äventyr. Först en liten tågresa till Sörmland för att möta upp min pappa och min bror. Vi tre skulle iväg på en resa vi pratat om att göra ett bra tag. I år var året vi tog tag i det hela.

Vi skulle rota lite lätt i våra rötter, långt upp i norr, i Sapmi. Lätt nervös över att planet till Kiruna bara skulle ha plats för tre pers med tanke på att vi fått plats 1A, 1B och 1C :) men det var fler än vi som skulle upp till norr.

Resan var bara några dagar så vi startade direkt med att hämta ut hyrbilen och snedda bort från Kiruna till Jukkasjärvi för att kika på ishotellet. Eller ja, det var ju inget ishotell just då så klart. Även om temperaturen låg på cirka 12 grader bara.

Ett stenkast bort fanns ett ställe där vi kunde äta souvvas tillagad över öppen eld i en kåta. Bra lunch.

Efter mat hade vi en längre tur i bil att göra. Söderut till Gällivare där vi skulle bo de närmaste dagarna.

Det blev många mil i bil där uppe, eftersom det var mycket vi skulle se. Så detta var min vy många gånger, regn på rutan och väg framför vindrutan.

Vi fick börja med att tvärnita för en älg som hoppade över vägen.

Och en hel massa skog och grönt. Barr och bärbuskar.

Dag två besökte vi platser som hade med vår släkt att göra. Den biologiska släkt som vi inte känner, men är nyfikna på.

Inte badväder!

Vi tog en sväng upp på Dundret, berget intill Gällivare där vi kunde se ut över just Gällivare och Malmberget. Malmberget ska liksom Kiruna "flyttas". Eller rivas. Beroende på hur en ser på det hela. Kring just detta ämne kan jag rekommendera er att lyssna på Ann-Helen Leastadius som sommarpratat om Kiruna i år.

Jag hittade Linnéor i skogen vilket kändes väldigt rätt.

Det härliga vädret fortsatte.

Att döma av de översvämmade vattendragen så hade regnandet nog börjat en bit innan vi kom dit. Det var högt vatten överrallt där uppe.

Vi tog en tur till Jokkmokk, men det har jag inte med på bild. Där ägnade vi en hel dag på Ájtte museet svenskt fjäll-, och samemuseum. Det var riktigt intressant! Besök om ni är där någon gång!

Vår sista heldag där tog vi oss hela vägen till Stora sjöfallets nationalpark och vidare till Saltolouktas fjällstation. Vi skulle inte vandra den här dagen, mest bara vara där. Äta lunch och se på utsikten.

Utsikten var ganska så magisk! Ni vet...mäktig, otrolig och alldeles, alldeles underbar...

Dit bort ska vi, sa lillebror.

Bilden ovan är tagen från båten som tog över till Saltoloukta. Bilden nedan visar en extremt PK-vargskinnsrock matchad med björnspjut. Bra saker att ha till fjälls.

Nedan en kyrkkåta i samebyn vid Saltoloukta. Byn var rätt öde, de var alla på kalvmäkningen uppe i fjällen just när vi var där.

Förutom bastu fanns även en nattklubb :)

Stolt bror fick napp på första kastet, men ack, det var en gäddjäkel. En äldre man vi träffade berättade att det aldrig brukade finnas gäddor där förr, men nu var ädelfisken svår att hitta där. Vattnet har blivit varmare och det förändrar innehållet i sjön.

Denna värld alltså.... Vad gör vi med den?

Vi hade några riktigt fina dagar där. Det var kul att få komma iväg, bara vi tre på egen hand. Nästa gång jag åker dit vill jag ha min familj med, alltså familj som i man och barn :) Trots att vi for omkring hela dagarna där uppe var det bara vid ett tillfälle jag bad att få en stund för mig själ och behövde lägga mig i tystnad. I kanske 20 minuter. Det fanns en oro innan för hur det skulle funka, men det funkar väl ganska bra när en är med personer en känner väldigt väl och dessutom är så mycket ute i naturen :) Bra kombo.

Jag tog alla tillfällen i akt att insupa allt och bara, bara uppleva stunderna som de var. En fantastisk resa på många vis.