Fem sätt att minska ångest och oro via dina sinnen
Stress, oro, ångest och nedstämdhet handlar om många saker. Dels kemi och hormoner i kroppen, sömnbrist, näringsbrist och faktorer i vårt liv som vi inte kan kontroller. Men det handlar även om våra tankar. Även om det kan vara svårt att påverka de här tankarna, kanske på grund av ovanstående orsaker, så kan vi ibland lura dem. Eller åtminstone avleda våra tankar.
 
När jag upplever oro och ångest är jag helt uppe i mitt huvud. Samma när jag är nedstämd och allt känns mörkt och jobbigt. Det är som om hela min värld finns i mitt huvud. Är ni med på hur jag menar?
 
Det kan handla om både rimliga och totalt orimliga tankar och känslor. Det kan vara rädslan för att någon jag känner är skadad eller kommer att skadas. Att det när som helst kan knacka på en polis för att tala om att något hemskt har hänt. Det skulle ju kunna hända, men eftersom det inte har hänt och jag egentligen inte har någon anledning att tro att det skulle ha hänt så är min oro och ångest inför detta bara tankar. Tankar på vad som skulle kunna hända. Ni som vet, ni vet, att det inte är så enkelt som att sluta tänka de tankarna.
 

 
Därför använder jag mig av verkligheten när jag ska avleda mina overkliga tankar. Jag tar hjälp av mina sinnen för att få mitt medvetande till här och nu, till det som är verkligheten just precis nu.
 
 
Andningen
 
När stress och oro dyker upp blir vår andning oftast mycket ytlig vilket i sig startar en stressreaktion i kroppen. Lägg ditt fokus på andetagen, ett i taget. Försök att få andningen ner i magen, inte upp i axlarna. Långa utandningar signalerar trygghet och lugn till hjärnan. Att känna ditt andetag, exempelvis i näsan, halsen eller magen är dessutom en högst verklig sak. Nu andas du in, nu andas du ut. Bara det och inget annat.
 
Tyngdpunkten
 
Precis som andetaget har jag en förmåga att lägga min tyngdpunkt i axlarna istället för i fötterna. Det är som om jag skaffat en galge som jag satt fast i nacke och axlar och lagt över ansvaret för att hålla mig uppe till den. Det blir ofta tydligare när jag är stressad och orolig. Genom att släppa ”galgen” och låta tyngden falla ner mot underlaget flyttar jag fokus från huvudet. Vare sig jag står, sitter eller ligger så brukar jag behöva göra detta då och då. Tyngden nedåt får mig att känna in kroppen. När fokus är på tankarna är jag ibland knappt medveten om att jag har en kropp. Det är till stor hjälp att komma ihåg att en har en kropp när tankarna snurrar.
 
Känsel
 
Snabbt och enkelt knep att ta till för att kunna stanna upp åtminstone. Använd dig av dina fingertoppar och känn strukturen på något i din närhet. Ett klädesplagg, en bordsyta, en sten eller gren i naturen. Undersök med dina fingrar och flytta ditt fokus till den upplevelsen. Det som finns där du är just nu.
 

 
Doft
 
Liksom känselsinnet kan jag ibland ta hjälp av luktsinnet. Jag har hittat olika dofter som jag använt för att koppla ihop med att må bra. När jag kryper upp i soffan med en filt, kopp kaffe och en bok kan jag tex tända en mild rökelse. När jag känner doften av den, eller något som påminner om den doften så kopplar jag samman det med den härliga stunden. En annan rökelse har jag använt när jag yogar hemma – också en bra känsla. Jag har en handkräm som doftar ljuvligt och att ha den i närheten kan vara till hjälp när jag behöver hitta fokus eller välmående.
 
Musik
 
Lite samma här, men här gäller det att vara smart och inte välja depp/ångestmusik som förstärker. Jag väljer ofta instrumentell musik, som exempelvis yoga/meditationsmusik. Jag har en tendens att haka upp mig på texter annars. Det får gärna vara avkopplande, stämningsfullt och kanske även ha lite naturljud. Ta på hörlurarna och lyssna på musiken, följ med i den och ägna fokus åt toner och ljud. Alternativt: stänga av alla ljud och ge dig själv en stunds tystnad. 
 
Läs tex detta om varför tystnad är så viktig för oss.
 
Jag har tidigare tagit upp liknande saker i det här inlägget om Survivalkit för den utmattade till exempel.
 
Idag när min ångest och oro dyker upp mer sällan använder jag dessa knep för att stanna upp och hålla mig kvar i verkligheten, för att öka mitt välmående och välbefinnande i största allmänhet. Just att stanna upp och bryta tankar då och då med en dos sinnliga upplevelser hindrar mig från att fastna uppe i mitt huvud och ändra riktning på tankarna. Det jag ser, hör, känner, smakar, doftar och upplever just nu är den verklighet jag ska förhålla mig till. Vad som har hänt och vad som kan hända är inte relevant just precis nu.
 
Det kan även underlätta dagar som idag, när jag vaknat med sprängande huvudvärk. För det blir tufft ändå vissa stunder och dagar, men det tuffa kan bli lättare att hantera medan det pågår om vi har lite knep och verktyg. Dela gärna med dig om du har egna sätt att hantera stress, oro och ångest.
 
<3 Tryck gärna på hjärtat nedan om du gillar ett inlägg så jag vet om du vill se mer i samma stil framöver <3
Anonym

Jättebra text! Vet det mesta egenligen men har nytta av en bra sammanfattning för att faktiskt använda mig av det.

Svar: Tack! Visst, det är ju inga nyheter, men ibland behöver en bara påminnas lite om det och hålla kunskapen vid liv :)
bylittlenea.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress