Fem sätt att minska ångest och oro via dina sinnen
Stress, oro, ångest och nedstämdhet handlar om många saker. Dels kemi och hormoner i kroppen, sömnbrist, näringsbrist och faktorer i vårt liv som vi inte kan kontroller. Men det handlar även om våra tankar. Även om det kan vara svårt att påverka de här tankarna, kanske på grund av ovanstående orsaker, så kan vi ibland lura dem. Eller åtminstone avleda våra tankar.
 
När jag upplever oro och ångest är jag helt uppe i mitt huvud. Samma när jag är nedstämd och allt känns mörkt och jobbigt. Det är som om hela min värld finns i mitt huvud. Är ni med på hur jag menar?
 
Det kan handla om både rimliga och totalt orimliga tankar och känslor. Det kan vara rädslan för att någon jag känner är skadad eller kommer att skadas. Att det när som helst kan knacka på en polis för att tala om att något hemskt har hänt. Det skulle ju kunna hända, men eftersom det inte har hänt och jag egentligen inte har någon anledning att tro att det skulle ha hänt så är min oro och ångest inför detta bara tankar. Tankar på vad som skulle kunna hända. Ni som vet, ni vet, att det inte är så enkelt som att sluta tänka de tankarna.
 

 
Därför använder jag mig av verkligheten när jag ska avleda mina overkliga tankar. Jag tar hjälp av mina sinnen för att få mitt medvetande till här och nu, till det som är verkligheten just precis nu.
 
 
Andningen
 
När stress och oro dyker upp blir vår andning oftast mycket ytlig vilket i sig startar en stressreaktion i kroppen. Lägg ditt fokus på andetagen, ett i taget. Försök att få andningen ner i magen, inte upp i axlarna. Långa utandningar signalerar trygghet och lugn till hjärnan. Att känna ditt andetag, exempelvis i näsan, halsen eller magen är dessutom en högst verklig sak. Nu andas du in, nu andas du ut. Bara det och inget annat.
 
Tyngdpunkten
 
Precis som andetaget har jag en förmåga att lägga min tyngdpunkt i axlarna istället för i fötterna. Det är som om jag skaffat en galge som jag satt fast i nacke och axlar och lagt över ansvaret för att hålla mig uppe till den. Det blir ofta tydligare när jag är stressad och orolig. Genom att släppa ”galgen” och låta tyngden falla ner mot underlaget flyttar jag fokus från huvudet. Vare sig jag står, sitter eller ligger så brukar jag behöva göra detta då och då. Tyngden nedåt får mig att känna in kroppen. När fokus är på tankarna är jag ibland knappt medveten om att jag har en kropp. Det är till stor hjälp att komma ihåg att en har en kropp när tankarna snurrar.
 
Känsel
 
Snabbt och enkelt knep att ta till för att kunna stanna upp åtminstone. Använd dig av dina fingertoppar och känn strukturen på något i din närhet. Ett klädesplagg, en bordsyta, en sten eller gren i naturen. Undersök med dina fingrar och flytta ditt fokus till den upplevelsen. Det som finns där du är just nu.
 

 
Doft
 
Liksom känselsinnet kan jag ibland ta hjälp av luktsinnet. Jag har hittat olika dofter som jag använt för att koppla ihop med att må bra. När jag kryper upp i soffan med en filt, kopp kaffe och en bok kan jag tex tända en mild rökelse. När jag känner doften av den, eller något som påminner om den doften så kopplar jag samman det med den härliga stunden. En annan rökelse har jag använt när jag yogar hemma – också en bra känsla. Jag har en handkräm som doftar ljuvligt och att ha den i närheten kan vara till hjälp när jag behöver hitta fokus eller välmående.
 
Musik
 
Lite samma här, men här gäller det att vara smart och inte välja depp/ångestmusik som förstärker. Jag väljer ofta instrumentell musik, som exempelvis yoga/meditationsmusik. Jag har en tendens att haka upp mig på texter annars. Det får gärna vara avkopplande, stämningsfullt och kanske även ha lite naturljud. Ta på hörlurarna och lyssna på musiken, följ med i den och ägna fokus åt toner och ljud. Alternativt: stänga av alla ljud och ge dig själv en stunds tystnad. 
 
Läs tex detta om varför tystnad är så viktig för oss.
 
Jag har tidigare tagit upp liknande saker i det här inlägget om Survivalkit för den utmattade till exempel.
 
Idag när min ångest och oro dyker upp mer sällan använder jag dessa knep för att stanna upp och hålla mig kvar i verkligheten, för att öka mitt välmående och välbefinnande i största allmänhet. Just att stanna upp och bryta tankar då och då med en dos sinnliga upplevelser hindrar mig från att fastna uppe i mitt huvud och ändra riktning på tankarna. Det jag ser, hör, känner, smakar, doftar och upplever just nu är den verklighet jag ska förhålla mig till. Vad som har hänt och vad som kan hända är inte relevant just precis nu.
 
Det kan även underlätta dagar som idag, när jag vaknat med sprängande huvudvärk. För det blir tufft ändå vissa stunder och dagar, men det tuffa kan bli lättare att hantera medan det pågår om vi har lite knep och verktyg. Dela gärna med dig om du har egna sätt att hantera stress, oro och ångest.
 
<3 Tryck gärna på hjärtat nedan om du gillar ett inlägg så jag vet om du vill se mer i samma stil framöver <3
Listan vecka 34

Godast: nybakade scones en helgmorgon, sushi samt 9-åringens egenbakade kladdkake-kola-kakor. 


Roligast: Helgen med familjen, att testa utegymmet lite försiktigt. 

Skönast: alla stunder med skönt väder, att det går lättare med meditationen igen. 

Tuffast: att energin inte riktigt räcker hela vägen fram. Att kroppen känns lite för urlakad för att jag ska våga slappna av än. 

Oro: Att cyklandet och jobbandet och vardagen ska bli övermäktig. Kanske vänjer jag mig, men oron finns där. Det är lite svajigt. 

Överraskning: Inget jag kommer på. Dagarna flyter på mest. 


Finaste: Att det varit bröllopsdag igen. Det är sex år sedan vårt härliga och intensiva bröllop. Men finast är nog min man! 

Skapande: väldigt lite. Lite pärlande och skissande. 

Musik: Hittade en peppig gammal spellista som jag glömt bort. 

Film/Tv: GoT !!! Idol med kidsen. Inte så mycket mer. 

Pod: sommar i P1. Fredrik Backman, Anna-Karin Nygren och framförallt - Magda Gad! Lyssna på henne! 

Ser fram emot: När bröllopsdagen ska firas. Annars är jag ganska tillfreds med nuet :) 

Samlat betyg: Förra måndagen låg jag under täcket vilket så klart drar ner betyget. Sååå kanske en 6:a för veckan. 

Tips: podtipset då. Och att bara vara snälla mot er själva idag. Ni gör ert bästa, mer kan ni inte göra! 

Bröllopsbilder: Mia Skoog (släkting och gäst på vårt bröllop 2011) 

Tillbakablick 3: Österlen - del 1
Vi är ju inte helt klara med semestern än så här kommer den första del av vår resa till Österlen. Eftersom vi var där i en hel vecka, samt dessutom gjorde en hel del utflykter, har jag samlat på mig många bilder. Vi kan ju ta en titt på början av resan i alla fall. 
 
När vi lämnade Örebro den lördagen i juli hade vi 27 grader varmt och solsken här. Veckan i skåne bjöd på lägre temperaturer, en liten storm och ett gäng regnskurar. Tyvärr. På vägen ner gjorde vi ett par stopp, hade en incident med en bil som vägrade låsa upp sig när vi ätit middag och lite kringelikrogkörande. Tillslut kom vi fram till Tobisviks camping i Simrishamn. Alldeles vid havet. 
 
Så här mötte det oss första kvällen. 
 
 
Dundrande vågor och rosa himmel. 
 
Och nedan en glimt av Simrishamn som låg bara en kort promenad bort. 
 
 
 
 
Vi lärde oss lite av vår kortresa till Strömstad ett par veckor tidigare och hade ännu bättre förutsättningar för tältandet den här gången. Vi hade till och med ett element med oss, så vi behövde aldrig frysa ens när det blåste och regnade som mest. 
 
 
Ovan: ett bord där det spelats mycket yatzy och ätits mycket grillat nere i skåneland i år. 
 
Nedan: "sovrummen" i tältet där vi kollat på film och sovit, vilat, läst bok och glott på mobiler. I alla fall när regn och mörker hållit oss under tältduken. 
 
 
Dag två undersökte vi området och tog oss iväg till en strand intill campingens. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag passade verkligen på att stirra ut på havet mycket under vår vecka där. Det är inte ofta jag kommer till det och ni kan säkert hålla med om att det är sjukt rogivande att bara se ut över det väldiga vattnet... och vågorna <3 
 
 
 
Hej dubbelhaka...I don´t care eftersom jag har havet hos mig! 
 
 
Eftersom solen och värmen höll sig borta tog vi dagen därpå en tur till Ystad. Vackra lilla stad med sina små färgglada hus. 
 
Vi tog en lunch på torget, en fika på en bakgård och lite shopping till kidsen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
...samt svängde in för att kolla in stranden i Ystad. Regnet var bara minuter bort och färgerna var helt otroliga. 
 
 
Det fanns liksom ingen början och inget slut riktigt. 
 
 
 
Det var våra tre första dygn i Skåne :) Överlag ganska lugna dagar. Kanske tack vare det risiga vädret som vi kom runt och såg oss omkring mer än om vi haft badväder och bara gått mellan tält och strand. Det finns liksom fördelar med allt. Tror jag :)