En typisk dag just nu

Nu har jag jobbat halvtid i nästan två månader. Hittills har jag fixat att jobba alla veckans dagar, dvs 20 timmar på en vecka, tre av veckorna. Förra veckan var en sådan vecka och det känns fortfarande. Idag är det måndag och jag har inte kunnat återhämta mig under helgen. Trots vila, lugn promenad, en tur ut på landet och mer vila. Jag var på jobbet idag, men det var knappt att jag kom iväg. Så en hel vecka på halvtid kan funka ibland, men det kostar verkligen.

 

 

När jag säger "typisk dag" så menar jag en dag då jag åker till jobbet. En vardag när jag klarar av att vara på jobbet alltså. Efter två månader på halvtid ser de ut ungefärligen så här: 

 

  • Jag snoozar två gånger och kryper ur sängen strax före sju. Mina morgonrutiner har minimerats enormt. Från att ha behövt en timme bara för att få mig själv klar (och därtill tid för att få barnen klara) gör jag mig klar på ca 35-45 minuter. Jag har förenklat massor. 
  • Kl. 7.30 rullar jag hemifrån och når jobbet strax före 8.00. 
  • 8.00 är datorn igång och kaffekoppen laddad. 
  • 10.00 ca brukar jag ta min rast. Ca 30 minuter. Jag klär på mig och går ut. Trycker in lurar i öronen vare sig jag lyssnar eller inte. Jag behöver komma ifrån och vara ifred. Dessutom ligger jobbet ganska fint till ute i naturen. Många bilder på mitt instagramkonto är fotade där så om ni sett dem vet ni ungefär hur mina promenader ser ut :) Bland annat bilden ovan.
  • 10.30 tillbaks på kontoret med en värmande kopp te. Nu har jag två timmar kvar att jobba vilket brukar kännas långt. Sedan ganska nyligen har vi fått ett pausgympaprogram installerat på våra datorer på jobbet så det blir en kort paus för lite sträck och böj, först kl. 9 sedan kl. 11 vilket bryter av det statiska stillasittandet. Dessutom springer jag och hämtar kaffe/te och jag skriver ut en sak i taget just för att inte bli stilla för länge. Hellre små pauser för några steg till skrivaren än att jaga effektivitet in absurdum.
  • 12.30 bilen rullar hemåt igen. Hemma strax före 13.00
  • Värmer mat, äter mat.
  • Allt blir svart. Oftast orkar jag inte mycket mer efter att jag fått i mig lunch. Ibland tar jag en kort paus framför tv:n medan och efter jag äter, men aldrig särskilt länge. Det vanligaste har blivit att jag lägger mig på spikmattan eller sätter mig med en guidad meditation. Många gånger hinner jag precis slumra till när:
  • 11-åringen kommer hem 14.30 ungefär. Ibland senare beroende på kompishäng och liknande.
  • 14.50 dags att hämta 8-åring i skolan. Vid hämtning försöka avstyra att kompisar ska följa med hem. Jag är nyvaken och har inte sällan lätt huvudvärk. Hantera besviken 8-åring som inte alls orkar gå hem på sina egna ben, bära sin egen väska, svälter ihjäl och längtar efter julafton.
  • 15.30 hemma, brygger kaffe och kraschar ihop i sängen eller i bra fall, tillsammans med något barn i soffan. 
  • Kan behöva lägga mig i sovrummet 30 min -1 timme om det inte är någon aktivitet. 
  • 18-19-isch brukar jag piggna till. Det är nu jag kan måla, läsa eller sitta vid datorn beroende på vad jag känner för. 
  • Dags för kvällsrutiner för både mig och barnen. 
  • 22.00 börjar orientera mig mot nattning av mig själv. 
Det är oftast min man som står för matinköp och matlagning, men ibland får jag energi till att ta tag i det. Andra gånger är jag tvungen att styra upp det vare sig jag orkar eller inte pga övriga familjens fritidsaktiviteter. I mina långsamma eftermiddagar brukar jag faktiskt göra saker som tvätta, tumla, plocka, slänga sopor, vattna blommor, tömma diskmaskinen, mata kanin osv. Så jag ligger inte bara i mörker. Oftast. Det blir en tvätt här, sopa golvet där. Lite planlöst och samtidigt ganska kravlöst, även om det är saker som måste göras. Jag är den vuxna som är mest hemma och det är svårt för min man att hinna med när han samtidigt är med 11-åring på fotbollsträning (dessutom som tränare för laget). Ni fattar. Jag måste inte, men någon måste.... 
 
Vad jag önskar mig just nu är följande: 
  • Mer ork till promenader och yoga
  • Energi nog att skapa 
  • Energi och fokus som räcker till att leka med barnen eller hänga med dem en liten stund varje dag. (inte bara sitta och mysa i soffan utan verkligen umgås på ett vaket, närvarande vis) Detta är den viktigaste punkten. 
  • Ork och fokus att läsa saga för barnen varje kväll. Det här är en sak som jag saknar och som jag längtar efter att orka göra oftare. Verkligen, verkligen. Sagor är bästa ever. 
  • Ork att någon gång/vecka eller varannan vecka åtminstone hitta på något med en vän. Om så bara dricka en kopp kaffe eller prata i telefon en kort stund. Det här är jag fortfarande väldigt långt ifrån. 
  • Att komma hem från jobbet och känna att jag har en bit kvar innan jag behöver falla ihop i en hög. Lite större marginal alltså. 
 
Jag har en bit kvar alltså. En bit kvar till mer välfungerande vardagar. Det går, men inte mer än så. Jag är nyfiken på hur era dagar ser ut. Oavsett var du är i friskhet, sjukskrivning, deltidsarbete eller liknande. Känner ni igen er eller är det helt världsfrämmande för er? Dela gärna på olika sätt och vis. Häng gärna med mig på instagram där jag lägger upp bilder och klipp på stories dagligen och gärna ett foto per dag med något om läget just nu. Om inte annat så blir det ibland intressanta samtal och diskussioner där. 
 
Nedan vill jag dela några mobilsnapshots från en dag på jobbet: 
 
 
En egen målning och kalender från fantastiska Smäm
 
 
 
 
Mn vackra almanacka <3 och alltid ett läppstift eller läppglans. Typ enda sminket jag kan ha nu när jag haft så struligt med huden kring ögonen. Brillor och läppstift har hjälpt att minimera tiden på morgonen ;) haha! 
 
 
Konstig min och fullt fokus när jag ska knappra på tangenter som värsta sekreteraren! 
 
 
Tangenter och post-its! 
 
Ha en finfin måndag vänner! 
 
 
lillemmish - mode - inredning

ha en bra måndag =)

Svar: Tack detsamma :))
Linnéa

Tankar om utmattning

Mina dagar som heltidssjukskriven ser ut ungefär så här.
Går upp kl 7, gör iordning mig plus barn och lämnar på skolan kl 8.
Sen hem och landa innan någon aktivitet, tex yoga, promenad, annat möte osv. Vilar innan lunch, somnar oftast nån timme.
Äter. Vilar lite till, barn kommer hem vid halv tre- tre sådär. Sedan barnens aktiviteter, mycket skjutsande blir det. Middag, läxläsning, disk mm. Somnar mellan 21-22 varje kväll.

Svar: Tack för att du delar din dag! Ja, det är ju mycket aktiviteter för den sjukskrivne. Jag vilar på eftermiddagarna de dagar jag kan, men har ju inte helt sällan något inbokat på vårdcentralen som jag ska iväg på före eller efter hämtning av barn. Nästa vecka har jag till exempel två tider där plus en telefontid. Senare på eftermiddagarna har barnen ofta aktiviteter. Så även den tid där jag inte jobbat kan ju vara fullbokad med annat. Hur går det för dig att pausa varje timme? Kram kram
Linnéa

Anonym

Mina dagar blev jättemycket bättre när jag såg till att äta förmiddagsmellis och tidig lunch. Insåg att jag förbrukar mycket mer energi än vanligt när jag jobbar nu och måste fylla på med mer och oftare. Har du testat ett rejält mellis eller äta matlådan på jobbet?

Mina dagar
06:30 vakna, frukost m fam
07:40 lämna barn skola/dagis
08:10 landa lite hemma, byta till jobbkläder
08:30 åka till jobbet
09-11:30 jobba inkl 20 min meditation nån gång i mitten samt kaffe och banan. Har fått eget kontor och är noga med att planera mina dagar. Sammanfattar för mig själv och känner efter och för lite dagbok i början och slutet av varje dag.
11:30 åker hem, micrar lunch
12:15 lägger mig i sängen, läser, kollar bloggar, instagram, nyheter etc. kör body Scan eller yoga nidra, somnar ibland 30 min- 1 h
14:30 mellis, typ te och macka
15-17 läser lite, tv-serie, glor ut i tomma luften, orkar yoga el promenad ca 2 ggr/vecka
17:00 barn och man kommer hem. Full cirkus. Lite olika vem som hämtar resp lämnar och lagar mat osv. Vi delar 50/50
18:00 middag, efter middagen är jag dödstrött av alla ljud och förbrukar minsta möjliga energi fram till
19:30 lägger barn, läser saga
20:00 tv-serie med maken
21:30 går och lägger mig, läser ca 20 min innan jag somnar

Jag längtar efter piggare kvällar. Orka umgås med min familj! Och orka yoga och promenera oftare.
/Boel

Svar: Tack så mycket för att du delar med dig av din dag! I nuläget undviker jag det surriga lunchrummet i slutet av mitt arbetspass. Jag orkar inte utan åker hellre hem. Just idag börjar jag senare och ska äta lunch på jobbet. Det är väldigt intressant att höra om hur en dag ser ut. Oftast är det ganska många moment även vid hög grad sjukskrivning. Vila och sömn är ju oerhört viktigt. Håller med om vikten av mellanmål! Kram kram! <3
Linnéa

Alldamnstories

Så fin med läppstiftet! Skrev lite idag också om mina beautyrutiner. De har också förenklats sedan jag kraschade för att... jag orka rinte. Men liiiite orkar jag alltid. Hhehehe.

Åh blir typ nervös över att jobba när jag läser hur lite energi som verkar finnas över, blä. Men jag VILL så gärna komma igen och få rutiner för jobb mm.. men nervöst. Fint att du delar nea! Kram!

Svar: Åh, det ska jag läsa :) har försökt kommentera hos dig, men sedan en tid tillbaka går inte kommentarerna igenom, ville bara att du skulle veta att jag fortfarande läser det du skriver <3 Bli inte nervös. Varje steg innebär en förändring, men en får ta det just ett steg i taget och en dag i taget. Samt hitta sitt eget vis att lägga upp sin dag. 25% funkade superbra för mig och jag började verkligen trivas med tillvaron. 50% var tuffare, men det ska inte vara omöjligt :) Stor kram!
Linnéa

Eva Svärd - Blogg om utmattningssyndrom

Tack för att du delar med dig av dina rutiner. Detta är lite skrämmande för framtiden, men det ligger som sagt i framtiden och jag får försöka förhålla mig till nuet. KRAM

Svar: Exakt så, en sak i taget och en dag i taget. Tvivlar på att du måste gå från 0% till 50% direkt ;) Det blir bra! Kram
Linnéa

Sara

Hej! Jag har varit utmattad i 2 år och stressjuk i 3 år. Skrev om mina dagar häromdagen, jag arbetstränar på 25% just nu. https://hippiemamman.wordpress.com/2016/11/17/mina-nya-dagar/

Svar: Hej, tack för din kommentar. Vad tråkigt att du också går igenom detta elände. Ska in och läsa ditt inlägg vid tillfälle! Ha det så fint!
Linnéa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress