Sömntips?
Jag har sovit risigt några nätter nu. Haft svårt att somna och vaknat många gånger. Att vakna är inget större problem så länge jag somnar om snabbt. Däremot tycker jag att det är jobbigt att inte kunna somna på kvällarna. Jag gissar att det går över snart, men det kan ju lika gärna komma tillbaka snart igen. Problemen att somna alltså. 
 
Troligtvis hänger det ihop med att jag under de dagarna även gått runt med mycket oro/ångest och ältat saker. Gamla saker, troligtvis påhittade saker och saker som inte hänt (potentiella katastrofer av olika slag). Ja, en känsla av att något har blivit väldigt fel, ödestigert fel eller att något fruktansvärt är på gång att hända...sånt skit. Det snurrar som bakgrundsmusik i huvudet, logiskt eller inte, och påverkar så himla mycket. 
 
 
 
Därför efterlyser jag era bästa somna-tips. Någon som har något? Jag kan ibland ha hjälp av basal kroppskännedom/mindfulness här, alltså att känna in kroppen, vilka delar av kroppen som vilar mot underlaget samt att låta mig själv bli tyngre. Låter det konstigt? 
 
Finns det några fler knep för att lura sig själv att släppa ältandet en stund för att kunna somna lättare? Mat, träning, vaggvisor? Anything :) Tänker att det kan vara bra att ha en arsenal av knep om det fortsätter eller kommer tillbaka längre fram. 
Sandra

Åh, vad tråkigt att ha det sådär :/ Jag har aldrig haft svårt med insomning så jag har tyvärr inga tips men jag hoppas verkligen att det vänder snart för dig!

Svar: Tack, det gör det säkert. Brukar inte ha problem att somna men nu hamnade jag i en sväng med sega kvällar fulla av oro. Kanske skulle testa klassikern att räkna får ;)
Linnéa

Linda

Det är ju så himlans jobbigt att inte kunna sova.. När jag har problem med sömnen så brukar jag typ bada på kvällen för att bli sådär härligt varm, mosig och mindre stressad. Ett alternativ är att värma en vetekudde . Ska jag vara helt ärlig så sover jag bäst i soffan om jag måste sova ensam någon natt.. Och ibland kan det räcka gott och väl för mig med ett glas rött haha :)

Svar: Bra tips! Tack så mycket :) (eftersom det är fredag kanske jag börjar med att testa ett glas rött ;) haha)
Linnéa

Alldamnstories

Åh jag gör precis samma som du, med kroppskännedom. Och så har jag ibland vetekudde som doftar lavendel. Och ibland lavendel eterisk olja nån droppe på kudden. Men det ÄR segt. Blir ofta en ont cirkel bara alltihop.

Din kommentar råkade försvinna från ett av mina inlägg på bloggen! Det blev något fel när jag skulle svara dig. - så du inte tror att jag raderat det! :-( Tack fina du för pepp och stöd!!

Älskar din bilder, säger det varje gång. Kan inte du göra ett inlägg kring vad du använder för kamera och inställningar och om du redigerar i typ vsco eller nåt? Vore kul! Har btw blivit inspirerad av dig och köpte pennor och block igår på panduro - nu ska ritas och leva mindful en stund. Kram!

Svar: Javisst, det är segt när en hamnar i sömnlöshet. Har varit något bättre ett par nätter nu så hoppas det går åt rätt håll.

Ingen fara med kommentaren <3 du förtjänar pepp i mängder!

Kul att du gillar bilderna! Ska klura på inlägg kring det. Superroligt att du önskar dig det. Och vad roligt att du inspirerats till skapande. Hoppas du får ut något bra av det - bra som i skön känsla :) KRAM
Linnéa

Lili

Nej, det låter inte alls konstigt- det hjälper faktiskt jättebra ibland. Andra saker jag tycker funkar är:

Att räkne-andas. Andas in medan du räknar till 4, håll andan till 4, andas ut till 4, håll andan till 4, andas in till 4... o.s.v.. Efter en stund kan man byta till 6 också. Det blir då ganska djupa andetag som nästan alltid lyckas få ner mig i varv nog för att sova. Ofta somnar jag medan jag räknar!

Att tvinga mig att fokusera på olika saker i rummet. Särskilt om jag fokuserar på ett enda föremål och tänker på hur det ser ut in i detalj brukar jag bli så trött att jag somnar.

Om jag ändå inte kan somna brukar jag flytta mig till en annan möbel eller ett annat rum och läsa en stund för att sedan gå tillbaka.

Det kan också hjälpa att ha aktiverat sig fysiskt under dagen, i den mån man orkar. Jag upplever att om jag utmattar mig för mycket dagtid får det nästan motsatt effekt på kvällen, att hjärnan blir hyperaktiv fastän kroppen är trött (eller tvärtom: hyperaktiv kropp men trött hjärna). Ett varmt bad och lite yoga på kvällen tycker jag också är skönt och bidrar till avslappning.

Svar: Först måste jag bara säga att du är helt fantastisk som tar dig tid att läsa och kommentera så mycket här. Stort, varmt tack för all pepp och stöd. Du är awesome <3

Väldigt många bra tips! Andningen är ju superbra, den finns ju tillgänglig hela tiden liksom. Varma bad är inte fel. Var länge sen jag tog ett bad själv. Toppenbra :)
Linnéa

Helena

Jag ligger på spikmattan varje kväll, det funkar för mig :), det var min massör som kom med det tipset för ett par år sen,kastar undan den precis innan jag somnar,brukar läsa en liten stund men somnar inom fem, tio minuter. Har somnat på den ett antal gånger :), gör rätt ont när man vaknar två timmar senare :) :). Just nu har jag jätteproblem med sömnen, men det är p g a utsättning av min medicin, det är ganska vanligt har jag läst. Somnar som en stock men vaknar tre, fyra timmar senare och är klarvaken, det är verkligen drygt, hoppas verkligen det går över snart. Kram

Svar: Men ååå! Spikmatta! Den har jag glömt bort helt. Jag har en som jag förr använde ofta. Den finns lättillgänglig i sovrummet, jag har bara inte tänkt på den på ett tag. Tack för påminnelsen :)
Linnéa

Minna

När jag har svårt att sova, då brukar jag precis som ovanstående använda mig av en spikmatta!
Eller försöka andas.
De dagar när koncentrationen flyger omkring och jag bara har svårt för att lugna ned mig. Då lägger jag mig med benen upp mot en vägg.

Dessa tre är mina bästa tips! :)


svar; ditt tips på smaksättning till Chiapudding lät mumma!

Svar: Vilka toppentips! Tack så mycket :)

Hoppas chiapuddingen smakar om du testar varianten med kanel och kardemumma någon gång. Brukar använda mandelmjölk oftast :)
Linnéa

Fröken F

Tar tacksamt emot alla bra tips du får :)

Svar: Ja, det är massa bra tips! Jag är så tacksam för att många tagit sig tid! Hoppas du har nytta av dem du med :)
Linnéa

Helena

spikmattan är toppen :) :) :)

Svar: Ja, verkligen!
Linnéa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress