Sammanställning av era tips för bättre sömn/insomnande
För en tid sedan bad jag er om tips och råd för att lättare kunna somna och fick flera svar. Jag hade under några nätter svårt att somna samt vaknade ofta och kunde då inte alltid somna om direkt. Det är inget jag brukar ha svårt med så jag kände mig lite vilsen i den här typen av sömnproblem. 
 
Men så finns ju ni <3 
 
Tänkte att det kanske finns fler som vill ha tips och råd, knep och trix att ta till. Vid behov. Så här är en liten sammanställning: 
 
  • Ta ett varmt bad
  • Värm en vetekudde och ha nära
  • Sov på soffan istället
  • Ett glas rött ;) (kanske inte att rekommendera som en regelbunden lösning) 
  • Ta till basal kroppskännedom
  • Ett par droppar eterisk olja (lavendel) på kudden
  • Att räkne-andas. Andas in medan du räknar till 4, håll andan till 4, andas ut till 4, håll andan till 4, andas in till 4. (kan ökas på till 6 efter ett tag)
  • Fokusera på enskilda föremål i rummet
  • Förflytta sig en stund till en annan plats (ex fåtölj, soffa) 
  • Aktivera sig fysiskt på dagen
  • Yoga på kvällen
  • Spikmatta
  • Fokusera på andningen
  • Ligga med benen upp mot en vägg
Ser ni hur BÄST ni är!!!  
 
Jag tog även upp det i den stressgrupp som jag är med i (via vårdcentralen) och där tipsade ett par av personerna om sina knep, tex att tänka "jag ska bara vila lite" istället för att tänka att det är dags för nattsömn/måste somna/ska upp tidigt imorgon osv. En annan person tipsade om att hon föreställde sig stå i en rulltrappa där en inte kunde se slutet. Den gick neråt och kom liksom aldrig riktigt fram, hon bara åkte neråt, neråt, neråt. Hon kunde börja se skyltar på väggarna eller saker som stod vid sidan av men känslan av att sjunka gjorde henne trött. 
 
(Ingen nämnde sex ;) haha!) 
 
Många bra tips alltså. Hoppas verkligen att ni andra har nytta av det. Jag känner att jag har mycket att luta mig mot om jag återigen hamnar i en sömnknepig period. Om någon har ytterligare tips eller knep så är det bara att fortsätta kommentera! Tack till alla som bidragit! 
 
<3 
 
 
 
Linn Kokko

Jag brukar ha oerhört lätt att somna, men ibland är det såklart svårare. Då brukar jag ta till knepet att tänka på en film jag sett många gånger (som jag kan stor del utantill) och försöka tänka mig scen för scen. Brukar inte komma så långt 🙈

Svar: Smart! Jag tror att det är bra att ha något att fokusera på så inte tankarna snurrar eller fokus hamnar på att man måste somna när det inte går att somna. Jag vet vilken film jag ska välja för min del. Tack för att du delar med dig :)
Linnéa

Eva Svärd

Många fina och bra tips. Mitt vassaste tips är att minst ett par timmar innan sänggående lägga ifrån sig allt vad telefoner, paddor och datorer heter. Själv lägger jag ifrån mig allt senast 20:00 om inte plockar min man de ur mina händer ;-) han har nämligen sett ett mönster hos mig - lek med paddan lika med dålig nattsömn och svårt att somna. Kram

Svar: Ja, det är nog en bra idé att stänga ner alla skärmar. Det har jag varit dålig på att göra, men har tänkt tanken att det nog är en bra idé. Ska kanske testa en skärmfri kväll då och då för att se om det känns annorlunda. Tack för tipset :)
Linnéa

Fröken F

Jag testade tipset med att lura hjärnan att jag bara ska vila lite inte sova för natten. Det fungerade klockrent, upprepade det alla ggr jag vaknade under natten och sov bättre än på länge!

Svar: Vad roligt att höra att det funkade bra för dig! Hurra för det :)
Linnéa

Lili

Älskar det där tipset med att tänka "jag ska bara vila lite". Det blir liksom mindre stressat då, så om ens problem är stress och tankar på morgondagen kan det vara ett bra knep att ta till. Jag har inte testat det där med rulltrappan, det måste jag göra!

Haha sex funkar inte för mig, jag blir uppiggad istället. xD

Svar: Haha, nä en får ju ta till de knep som funkar för en själv. Alla är ju olika :D Har hört, ang sex, att män blir trötta men kvinnor pigga... Vet inte om det stämmer ;)

Bara vila-tipset är toppen! Hoppas rulltrappan funkar!
Linnéa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress