I ständig glömska
Minnesproblem hör ju till utmattningssyndromet. Främst arbetsminnet har en tendens att strula, men ibland glömmer jag bort annat också. Som att jag inte är som förut. Jag kände mig sjukare i höstas än nu, men det är väl för återhämtningens skull jag är sjukskriven. Själva sjukdomen är inte lika akut, om än fortfarande närvarande, i nuläget. 

Ibland glömmer jag bort utmattningen. Som idag när jag vaknar till solsken och fågelsång undrandes varför jag är så trött trots en hel natts sömn. Det är ju jättemärkligt. En sådan här morgon borde jag vakna upp pigg och full av energi, men det hände inte. Sedan minns jag varför. Alla dessa månader av sjukskrivning och ändå är jag inte pigg efter en hel (nästan hel) natts sömn. 

Efter en incident med en superviktigt sak som glömts kvar hemma av ena barnet sköt pulsen upp i höjden och jag fick ännu en påminnelse om hur nära kanten jag är här i gränslandet. Det är inte så stabilt som jag vill tro. Dock har jag ju nu möjlighet att sänka pulsen och komma tillbaka till den nyvakna känslan igen. Det gick inte förut när pulshöjarna bara lades på hög under dygnet. Nu kan jag varva aktivitet och vila. Måste bara få bort känslan av mjölksyra i benen och hjärtat i halsgropen så borde dagen gå att rädda. 


En bild på mitt gamla jag, som egentligen redan där när bilden togs mådde rätt pissigt pga stress. Bilden är från 2014 och jag minns att jag där och då tänkte att trädgårdsarbetet var gott för själen, stresshantering och välmåendet. Den våren hade jag, genom jobbet, börjat gå till en psykolog för att få hjälp med att hantera stress och press. Det gick sådär bra med tanke på att samtalen bara räckte några månader och jag 1,5 år senare rusade in i väggen ändå... Så jag antar att vägen hit var lång och vägen framåt kommer vara lång den med. 

Jag trodde aldrig att det skulle kunna hända mig! Jag hoppas att det finns många där ute som är smartare och förstår att det kan hända dem. Det kan hända alla! Så dra i bromsen, vila och ta hand om dig själv. For realz! <3 

Livet ska inte behöva vara en kamp! 
Måndagslänkarna - tema kost
Ok, en måndag till med lite länktips. Den här gången har jag samlat lite länkar som är kostrelaterade.
 
 
Jag tänker att bra och näringsrik kost är ett sätt att ta hand om sig själv och att vara snäll mot sig själv. Jag förespråkar ingen specifik diet eller kosthållning, men försöker själv tänka på att hålla variation och undvika ensidig kost. Jag försöker även äta mycket naturligt och rent i stort, utan press på någon som helst perfektion. Det finns pommes hemma hos oss (varje vecka) och choklad är typ det bästa som finns. Det viktigaste är att se till helheten tycker jag. I alla fall, här kommer några spännande tips denna måndagseftermiddag. Hoppas ni har nytta av dem :) 
 
  • Ät ditt ogräs! - Kurera har samlat ett gäng ogräsrecept. Plocka i naturen eller i din trädgård och laga mat och desserter med hjälp av nyttigt ogräs :) Hos oss åt vi vår årliga nässelsoppa häromveckan. Sååå gott! 
 
 
  • Dagsattplocka.se Nu när blomstertiderna är igång på riktigt kan du få lite hjälp med vad som är i säsong för att plockas just nu. Prenumerera på nyhetsbrevet så får du veta vad som är aktuellt att plocka varje vecka. Eller läs runt på deras hemsida för mer info om alla möjliga växter och hur du kan använda dem. 
 
  • Atilios auberginepizza - This alltså!! Jag älskar aubergine och det här enkla receptet är bara att slänga ihop, in i ugnen och sedan njuta. När jag lagar mat till mig själv kör jag oftast vegetariskt. Hela den här bloggen är ljuvlig by the way! 
 
  • Nyttigare brownies  - som dessutom är enkla att göra. Jag har gjort det här receptet ett par gånger sedan jag hittade det och det blir verkligen supergott. Dock har jag varierat det en aning och inte följt receptet exakt. On någon är nyfiken kan jag återkomma med min översättning och tolkning av receptet. Det smidiga är just att det bara ska mixas och tryckas ut i en form. Rör ihop glasyren och ÄT. 
 
 
Innan jag avslutar vill jag bara göra er uppmärksamma på att jag ju verkligen inte springer runt och plockar ogräs och bakar brownies varje dag här. Så stressa inte!! Om något känns intressant, spara tipset och ta fram det en dag när andan faller på. Annars kan ni scrolla vidare. Vet själv att det kan vara knepigt att ta in och kunna följa ett recept när en är i utmattning. Jag har alltid haft svårt att följa recept, men det är mest för att jag inte velat foga mig riktigt där när det gäller matlagning. Oklart varför ;) Frihand är min grej oftast.
 
Hos oss är det min man som står för största delen av matlagandet (jag sköter oftast tvätt och klippning av barnens tånaglar tex). Kanske på grund av min frihandsmatlagning. Jag lagar mat ibland, bakar bara om jag känner för att baka. Istället för att måla någon dag exempelvis. När jag bakar ska det vara enkelt att göra och därför gillar jag rawfoodbakning. Typ ta en avocado och en fryst banan, mixa ihop med kokosolja och smaksätt med lime. Slut. :)) Det handlar inte om att vara duktig utan mer om att må bra både i kropp och själ. 
Sammanställning av era tips för bättre sömn/insomnande
För en tid sedan bad jag er om tips och råd för att lättare kunna somna och fick flera svar. Jag hade under några nätter svårt att somna samt vaknade ofta och kunde då inte alltid somna om direkt. Det är inget jag brukar ha svårt med så jag kände mig lite vilsen i den här typen av sömnproblem. 
 
Men så finns ju ni <3 
 
Tänkte att det kanske finns fler som vill ha tips och råd, knep och trix att ta till. Vid behov. Så här är en liten sammanställning: 
 
  • Ta ett varmt bad
  • Värm en vetekudde och ha nära
  • Sov på soffan istället
  • Ett glas rött ;) (kanske inte att rekommendera som en regelbunden lösning) 
  • Ta till basal kroppskännedom
  • Ett par droppar eterisk olja (lavendel) på kudden
  • Att räkne-andas. Andas in medan du räknar till 4, håll andan till 4, andas ut till 4, håll andan till 4, andas in till 4. (kan ökas på till 6 efter ett tag)
  • Fokusera på enskilda föremål i rummet
  • Förflytta sig en stund till en annan plats (ex fåtölj, soffa) 
  • Aktivera sig fysiskt på dagen
  • Yoga på kvällen
  • Spikmatta
  • Fokusera på andningen
  • Ligga med benen upp mot en vägg
Ser ni hur BÄST ni är!!!  
 
Jag tog även upp det i den stressgrupp som jag är med i (via vårdcentralen) och där tipsade ett par av personerna om sina knep, tex att tänka "jag ska bara vila lite" istället för att tänka att det är dags för nattsömn/måste somna/ska upp tidigt imorgon osv. En annan person tipsade om att hon föreställde sig stå i en rulltrappa där en inte kunde se slutet. Den gick neråt och kom liksom aldrig riktigt fram, hon bara åkte neråt, neråt, neråt. Hon kunde börja se skyltar på väggarna eller saker som stod vid sidan av men känslan av att sjunka gjorde henne trött. 
 
(Ingen nämnde sex ;) haha!) 
 
Många bra tips alltså. Hoppas verkligen att ni andra har nytta av det. Jag känner att jag har mycket att luta mig mot om jag återigen hamnar i en sömnknepig period. Om någon har ytterligare tips eller knep så är det bara att fortsätta kommentera! Tack till alla som bidragit! 
 
<3